A Method for Bridging the Gap between Business Process Models and Services

Autores

  • Leonardo Guerreiro Azevedo Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO); IBM Research - Brasil
  • Flávia Santoro Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Fernanda Baião Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Thaissa Diirr Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Alexandre Souza Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Jairo Francisco de Souza Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Henrique Prado Sousa Universidade Federal de Juiz de Fora

Resumo

Many proposals in the literature are consensual in making business processes as the starting point of a Service-Oriented system development lifecycle. However, there is no systematic approach that can be easily applied in practice. We argue that an effective SOA approach requires an integrated view of organizational business processes, where services are explicitly related to business models components. Accomplishing these requirements is vital for bridging the gap between business needs and their supporting services. This work proposes a top-down method for service identification and analysis from business process models. Each step of the method implements a set of heuristics that are also specified. The method is presented in detail, and constitutes a systematic guide for service identification and analysis. A case study is conducted to demonstrate the use of the method in practice.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Leonardo Guerreiro Azevedo, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO); IBM Research - Brasil

P

Flávia Santoro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Fernanda Baião, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Thaissa Diirr, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Aluna de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Informática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Alexandre Souza, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Aluno de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Informática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Jairo Francisco de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Adjunto do Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Juiz de Fora (MG).

Downloads

Publicado

2014-09-20

Como Citar

Azevedo, L. G., Santoro, F., Baião, F., Diirr, T., Souza, A., de Souza, J. F., & Sousa, H. P. (2014). A Method for Bridging the Gap between Business Process Models and Services. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 6(1), 62–98. Recuperado de https://seer.unirio.br/isys/article/view/2110

Edição

Seção

ARTIGOS REGULARES