THE MUSICALITY OF BOI DE MÁSCARAS
REFLECTIONS ABOUT CULTURAL TRANSMISSION AND THE PRESERVATION OF INTANGIBLE HERITAGE
Keywords:
Intangible cultural heritage, Cultural transmission, Music in the Amazon, Boi de Máscaras, Boi FaceiroAbstract
This study presents data on the history of the Boi de Máscaras Faceiro and reflections on the process of cultural transmission within this group. These reflections emerged during the implementation of the Boi de Máscaras Musicality Project, in the second half of 2022. Boi de Máscaras is the name given to the groups of June oxen that dance annually in the streets of São Caetano de Odivelas, in the Northeast of the State of Pará. Among the diversity of Bois de Máscaras groups, this study focused specifically on Boi Faceiro due to its extensive musical repertoire. The Boi de Máscaras Musicality Project digitized, transcribed, stored, and disseminated Boi Faceiro’s musical repertoire. The results presented here derived from an ethnographic study that included field research, document analysis and interviews. The theoretical framework includes authors such as Taylor (2008) and Connerton (1989), who discuss the transmission of cultural knowledge and collective memory. The research concluded that Boi Faceiro exemplifies cultural resilience, reflecting community engagement and local tradition. The execution of the Boi de Máscaras Musicality Project highlighted the importance of safeguarding intangible heritage, emphasizing the crucial role of performance in transmitting knowledge and maintaining the cultural identity of São Caetano de Odivelas.
Downloads
References
BLACKING, John. How musical is Man? Seattle: University of Washington Press, 2000.
BIÃO, Armindo. Estética Performática e Cotidiano. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C. (Org.). Performance, Performáticos e Cotidiano. Brasília: UNB, 1996, p. 12-20
CARVALHO, José Jorge de. Transformações de sensibilidade musical contemporânea. In: Horizontes Antropológicos, Brasília, v. 5, n. 11, 1999, p. 53-91.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 8a. ed. São Paulo: Global, 1972.
CIDREIRA, Jefferson; SILVA, Josué. Geografias imaginárias: as estradas aquáticas na (des)construção das representações estereotipadas do espaço da Pan-Amazônia. In: Terra Plural, Ponta Grossa, v.15, 2021, p. 1-13.
CONNERTON, Paul. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
FERNANDES, José Guilherme. O Boi de Máscaras: festa, trabalho e memória na cultura popular do Boi Tinga de São Caetano de Odivelas. Belém: EDUFPA, 2007.
HURLEY, Jorge. Itarăna: Lendas, Mythos, Itarănas é ‘Folk-Lore’ Amazonicos. In: Revista do Instituto Histórico e Geográfico do Pará, Belém, v. 9, 1934.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. Paes Loureiro: obras reunidas. São Paulo: Escrituras editora, 2000.
LUZ, Jefferson. Era tão bonito... conflitos de sensibilidade musical e o desaparecimento de um Cordão de Pássaro. Belém, 2011. Dissertação (Mestrado em Artes). Belém: Universidade Federal do Pará, 2011.
MONTEIRO, Vanildo Palheta. Carimbó do Santo Preto: a presença negra na performance musical da festividade do Glorioso São Benedito de Santarém Novo (PA). Tese (Doutorado em Artes). São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2016.
PALHA, Rondinell Aquino. História Local: os fundamentos históricos de São Caetano de Odivelas – PA. Castanhal, 2018. Monografia. Castanhal: Universidade Norte do Paraná, 2018.
SILVA, Silvia Sueli Santos. O Boi e a Máscara. Belém: FCP, 2021.
TAYLOR, Diana. Performance e patrimônio cultural intangível. In: Revista do Programa de pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v.1, n.1, mai. 2008. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 91-103.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2009.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. A perspectiva dos Estudos Culturais. 14a. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014. p. 7-20.
ZEFERINO, Claudenildo. Entrevista cedida à Evelyn Tainá Silva. São Caetano de Odivelas, 02 de fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.