Music: time and being - the constitution of heideggerian mousiké

A CONSTITUIÇÃO DA MOUSIKÉ HEIDEGGERIANA

Authors

  • José Eduardo Costa Silva
  • Gilmar Antonio Monte Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

Music; Time; Ser; Mousiké; Heidegger.

Abstract

This article consists of a reflection on the concept of music in the philosophy of Martin Heidegger. This reflection is centered on the idea that music is articulated as time, becoming an immediate expression of this category, as we can understand from reading the following texts: The concept of time; Being and Time; Time and Being; Nietzsche; The origin of the Work of Art; Conferences on language. From this reading, we infer the hypothesis that music is an immediate expression of the category of time, insofar as time essentially participates in its structure. In this sense, music must be, in the context of Heideggerian thought, mousiké; that is, the logos that gives the meaning of being in language. The argument is developed in three parts, the first in which we reflect on the concept of time proposed by Heidegger; a second, which supports the proposition that time participates in the structure of beings and, finally, a third, where we characterize music in its essential connection with time and the relationship of this idea with the Heideggerian concept of mousiké.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilmar Antonio Monte, Universidade Federal do Espírito Santo

Gilmar Antonio Monte is a composer and student in the Postgraduate Program in Arts (PPGA) at UFES, where he is developing the research “Basinski and the experience of time”.

References

BRELET, Gisele. Tempo Histórico e Tempo Musical em Hegel, In: Kriterion – Revista de Filosofia – ISSN – 0100-512 X – Vol. 76 – Belo Horizonte: UFMG, Janeiro a Junho de 1986, p 211-220.

DUARTE, Irene Borges. O templo e o portal. Heidegger entre Paestum e Klee. www.filosofia.uevora.pt/ibduarte/ibduarte2005.pdf, p.95.

DUCKER, Claudia. Fundação e mediação poéticas em Hölderlin e Heidegger. O Que nos Faz Pensar (PUCRJ), v. 36, p. 185-212, 2015.

FERRARA, Lawrence. Philosophy And The Analysis Of Music – Bridges to Musical Sound, Form, and Reference. Nova York: Greewod Press, 1991.

HEIDEGGER, Martin. A Caminho da Linguagem. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2003.

HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. Ed. Bilingue. Trad. de Idalina Azevedo e Manuel Antônio de Castro. São Paulo: Ed.70, 2010.

HEIDEGGER, Martin. Nietzsche, Vol.1/2. Trad. Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

HEIDEGGER, Martin. O conceito de tempo. Lisboa: Fim de Século, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Trad. de M. de Sá Cavalcanti (2 vol). RJ: Vozes, 1988.

HEIDEGGER. Tempo e Ser. Trad. Ernildo Stein. In: Col. Pensadores, Vol.Heidegger. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

HUSSERL, Edmund. Lições para uma fenomenologia da consciência interna do tempo. Trad. Pedro M. S. Alves. Rio de Janeiro: Via Verita Editora, 2017.

KAHN, Charles H. A arte e o pensamento de Heráclito.São Paulo: Paulos, 2012.

KOELLREUTTER. Introdução à Estética e à Composição Musical Contemporânea – Org. Bernadete Zagonel e Salete M. La Chamurela. Porto Alegre:Movimento, 1984.

LOHMANN, Johannes. Mousiké et Logos – Contribuitions à la philosophie et à la théorie musicale grecques. Traduit de l’allemand par Pascal David. Paris: Editions T.E.R., 1989.

MEYER, Leonard B. Emotion and Meaning in Music. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1992.

NICOLAS, François. O que é um estilo de pensamento musical, trad. Carole Gubernikoff. In: Debates – Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música – ISSN 1414-7939 – vol.9 – RJ: Centro de Letras e Artes UNIRIO, Julho 2007 – p.118-131.

NUNES, Benedito. Hermenêutica e Poesia: O pensamento poético. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

NUNES, Benedito. Introdução à Filosofia da Arte. São Paulo: Ática, 2000

TENNEY, James. Review of Music as Heard. Journal of Music Theory, 29/1 – 1985, p. 197-213.

TOMÁS, Lia. Ouvir o lógos: música e filosofia. São Paulo: UNESP, 2002.

VATTIMO, Gianni. Introdução a Heidegger. Trad. João Gama. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

ZAHAVI, Dan. Husserl’s Phenomenology. California: Stanford University Press, 2003.

Published

2025-05-21

How to Cite

Costa Silva, J. E., & Antonio Monte, G. . (2025). Music: time and being - the constitution of heideggerian mousiké: A CONSTITUIÇÃO DA MOUSIKÉ HEIDEGGERIANA. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 29, e292508. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/13760