Indexadores
Emerging Sources Citation Index
Texts for submission must contain between 6,000 and 12,000 words (not including abstract, titles, keywords and keywords) and must be submitted in doc, according to the template available at:
https://seer.unirio.br/revistadebates/libraryFiles/downloadPublic/472
Submissions that do not comply with the formatting of the template will not be accepted.
The submitted file must include: abstract (from 150 to 300 words), keywords and title in Portuguese, spanish and in English (or French). The text must follow ABNT norms in citations and, at the end, in complete references. In the body of the text, use the author/date system and not the notes system (ie, do not use ibid, idem, op.cit, etc). Illustrations, figures, pictures, tables and musical examples, if any, must be included in the text, with numbered captions, and also sent separately, in good resolution, numbered according to their sequence in the text. The name(s) of the author(s) must not appear in the text file, in order to guarantee double-blind peer review. The name(s), contact email(s) and information about the author(s) (up to 15 lines for each author) must be sent in a separate file.
Collaborations must be submitted by the system.
Texts in Portuguese, Spanish or English are accepted.
Section that presents papers submitted in continuous flow, in the different fields of research in music.
ARRANJO: História, Técnica, Pedagogia e Transformações Contemporâneas
O ato de arranjar uma música constitui-se como um processo criativo que opera em um espectro amplo, abrangendo desde interlocuções informais entre músicos de um pequeno conjunto até complexas estruturas prescritas com rigor para formações maiores. Em certos contextos, o arranjo estabelece uma relação tão intrínseca com a composição que, para o ouvinte, torna-se indistinguível o que é criação original do compositor e o que é intervenção do arranjador. Desta forma, o que seria a função de “vestir” a música pode tomar outras proporções, amalgamando a atividade de compor com a de arranjar, em prol da obra resultante. O arranjador, dependendo do grau de liberdade que lhe é atribuído, pode interferir em diversos parâmetros estruturais da obra, como: instrumentação, gênero, forma, rearmonização, criação de introdução, “especial”, coda, escolha da tonalidade, modulações, estrutura musical com abertura de seção para improvisação. O arranjador exerce um papel determinante para o resultado final da obra.
Convidamos as/os pesquisadoras/es a apresentarem artigos científicos que reflitam sobre o arranjo sob o ponto de vista técnico, conceitual ou histórico, priorizando a produção nacional.
Entre os subtemas sugerimos, a título de exemplo:
Além destas sugestões, convidamos as/os autora(e)s a submeter textos que extrapolem estes direcionamentos conquanto pertinentes à temática do dossiê
Organização do dossiê:
David Ganc – editor convidado
Prazo para submissões: 9 de agosto de 2025
ATENÇÃO: PRAZO PRORROGADO PARA 31 DE AGOSTO DE 2025
As submissões para o dossiê devem ser feitas pelo Sistema OJS, e formatadas conforme as orientações para os autores (ver aba Submissões).
Serão aceitas submissões em português, espanhol e inglês.
This journal offers immediate free access to its content, following the principle that the free availability of scientific production to the public provides greater democratization of knowledge.
The journal uses the Creative Commons Attribution-ShareAlike license.
Submission of papers to the journal means agreement with its access policy.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not being made available for other purposes or to third parties.