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LIQUID VOICES

A POSTOPERA?

Authors

  • Rita de Cássia Domingues dos Santos UFMT/ECCO
  • André Ricardo de Souza Universidade Estadual do Paraná
  • Maria Cecília de Oliveira Fundação das Artes de São Caetano do Sul

Keywords:

Brazilian contemporary opera; postopera; aesthetics of impurity; intertextuality

Abstract

This paper proposes a reflection about the cinematic opera Liquid Voices: a história de Mathilda Segalescu (Liquid voices: the story of Mathilda Segalescu), by the Brazilian composer Jocy de Oliveira, based on concepts borrowed from studies on contemporary performing arts, among them the term postopera proposed by Jelena Novak, with all the implications towards the relationship body-voice in a post-dramatic context. In this discussion we also approach the mutual influence of opera and cinema on the development of these two languages during the twentieth century, as well as certain aspects of intertextuality in post-modern aesthetics or, as Guy Scarpetta puts it, a aesthetics of impurity. After a brief contextualisation of Oliveira’s music-dramatic production in Brazilian concert music in the last decades, we seek to identify elements in her opera that could qualify it as a postopera. The goal here is to contribute with the understanding of contemporary opera by an interdisciplinary approach, gathering theoretic elements from music, theatre and cinema.

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Author Biography

André Ricardo de Souza, Universidade Estadual do Paraná

André Ricardo de Souza é regente e compositor. Graduou-se Bacharel em Música (Habilitação em Composição e Regência) pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP), é Mestre em Música pela mesma instituição, e Doutor em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (USP). Seu trabalho se desenvolve na interface entre música e linguagem, atuando principalmente nas áreas de técnica e expressão vocal (canto e fala), abordagens teóricas da interpretação musical vocal, e mais recentemente na investigação sobre a genealogia e natureza do espetáculo dramático-musical. É professor adjunto na Universidade Estadual do Paraná, Campus Curitiba II (Faculdade de Artes do Paraná), responsável pelas disciplinas de canto coral e regência. Como compositor atua principalmente em espetáculos de teatro, produzindo música incidental para a cena e também musicais. É autor dos musicais Orfeu XXI (2012) e Desatinos (2015, inédito).

Published

2023-05-04

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How to Cite

Domingues dos Santos, R. de C., Souza, A. R. de, & Oliveira, M. C. de. (2023). LIQUID VOICES: A POSTOPERA?. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 26(2), 1–24. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12024

Issue

Section

Thematic dossier