Friends of Good Music

a case study on the memories of the music sector in the city of Bauru

Authors

Keywords:

Cultural industry; Creative industry; Friends of Good Music; Music sector in Bauru town.

Abstract

This article presents the Club "Amigos da Boa Música" (ABM) held in the Bauru town since the 1940s. The research problem of this study arises from the investigation around the changes in the music sector in the context of the creative industry starting from of the ABM Club. To achieve the objective of presenting the trajectory of the Club "Amigos da Boa Música" in the Bauru town in the context of the creative industry, bibliographical research was carried out with reference to concepts related to musical art, music, the creative industry and the music sector. Then, a case study was carried out identifying the motivations for the initiative in the Bauru town, as well as its resumption; the stages for the organization and promotion of this initiative in the city; the impact of this event on the city's music industry and club participants; the investment required for the meetings to take place; and the profile of the team of organizers of  the meetings in the city. After reporting on ABM from its creation to the present day, changes that the club has undergone over the years were identified, observing the evolution and protagonism of recording technologies and their importance in the music sector in the Bauru town. Club ABM's eighty-year path illustrates aspects of the creative industry, emphasizing the importance of creativity in the job market, favoring the economy, technology and culture, the context in which the club is inserted in the construction of its history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Roberta Muniz Serra, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Mídia e Tecnologia, Curso de Doutorado (FAAC UNESP). Mestre em Engenharia de Produção (FEB UNESP). Graduada em Serviço Social (ITE Bauru), pós-graduada em Gestão Empresarial (ITE Bauru e pós-graduada em Docência do Ensino Superior (Senac São Paulo). Professora no Centro Universitário de Bauru (ITE) Empreendedora cultural, oferecendo cursos customizados de música na Ampli Arte e Criatividade.

Juliano Maurício de Carvalho, Universidade Estadual Paulista - UNESP

 Livre-docente em Políticas de Comunicação, Mídia e Indústrias Criativas pela UNESP. Pós-doutorado pela Universidade de Sevilha e Universidade Carlos III de Madri. É vice-coordenador do curso de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia, docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, do curso de Jornalismo e líder do Laboratório de Estudos em Comunicação, Tecnologia, Educação e Criatividade do Departamento de Comunicação Social da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ABREU, Paula. A indústria fonográfica e o mercado da música gravada – histórias de um longo desentendimento. Revista Crítica de Ciências Sociais, [S.L.], n. 85, p. 105-129, 1 jun. 2009. OpenEdition. http://dx.doi.org/10.4000/rccs.356.

ADORNO, Theodor W. Introdução à Sociologia da Música: doze preleções teóricas. Theodor W. Adorno; tradução Fernando R. de Moraes Barros. São Paulo: Editora Unesp, 2011. 420 p.

ALCANTARA, Julie Caroline de; COELHO, Rafaela de Campos; SANTOS, Vanessa Matos dos. Música: entre a indústria cultural e a cultura da mídia. Intercom: XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Vila Velha, v. 1, n. 1, p. 1-10, maio 2014.

BARILI, Fabiane; CARVALHO, Juliano Varella de; BEZ, Marta Rosecler. As indústrias culturais e criativas baseadas nos círculos concêntricos. Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, v. 13, n. 2, p. 5-16, ago. 2016.

BARROS, José D’Assunção. História, Artes Visuais e Música: Imagens de uma relação interativa, através de uma análise dos estilos Barroco e do Renascentista. Rev. Esboços: histórias em contextos globais, v. 15, n. 19, p. 27-55, 2008. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/2175-7976.2008v15n19p27>. Acesso em: 11 jul 2023.

BATISTA, G.; SAUSEN FEIL, G. Quatro lógicas para compreender as contribuições da indústria criativa. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 9, n. 2, 3 mar. 2020.

BENDASSOLLI, Pedro F. et al. Indústrias Criativas: definição, limites e possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 49, n.1, p. 10-18, jan./mar. 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rae/a/kvm4rNbFpXGNmfDSknxVBSP/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 05 jan 2022.

BERTONI, L. M. Arte, Indústria Cultural e educação. Cadernos CEDES [online]. v. 21, n. 54, p. 76-81, 2001. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000200008>. Acesso em: 07 fev 2022.

CAMILO, Maria Inês Fonseca de Oliveira. Lisboa: cluster musical. 2013. 270 f. Tese (Doutorado) – Curso de Comunicação Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Lisboa, 2013.

CARNEIRO, Italan; QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. A música como segmento da economia criativa: reflexões necessárias. XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-8, jan. 2014.

CASTRO, Marcos Câmara de. Música e indústria cultural: teoria e prática. Asempch: Congresso Chileno de Estudios en Música Popular, [s. l], v. 1, n. 1, p. 401-411, jan. 2011.

COOK, Nicholas. Entre o processo e o produto: música e/enquanto performance. Per Musi, Belo Horizonte, n.14, 2006, p.05-22.

COSTA, Aline Azevedo. Memória, música, museu: reflexões sobre música antiga entre o templo das musas e o museu-acontecimento. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014a.

COSTA, Mariana Fraga et al. Apontamentos para a História da Música Erudita em Bauru. Mimesis, Bauru, v. 35, n. 2, p. 223-262, 2014b.

CRUZ, Leonardo Ribeiro da, Os novos modelos de negócio da música digital e a economia da atenção, Revista Crítica de Ciências Sociais, 109, 2016, p. 203-228.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. São Paulo: Saraiva, 2001.

FERREIRA, Maria Carolina Zanini et al. Economia criativa e novos negócios: o caso da pré-incubadora Cocreation Lab em Florianópolis. Conferência Anprotec, Rio de Janeiro, p. 1-25, jan. 2017.

FIORAVANTE, Alexandre Sette Abrantes; EMMENDOERFER, Magnus Luiz. Indústrias criativas: reflexões à luz da microeconomia. Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, v. 16, n. 2, p. 170-185, mar. 2019.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (ed.). Música. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/acessibilidade/item/4098-m%C3%BAsica#:~:text=%C3%89%20uma%20forma%20de%20arte,organiza%C3%A7%C3%A3o%20 ao%20longo%20do%20 tempo. Acesso em: 26 mar. 2023.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. São Paulo: IBGE, 2023.

LEITE JUNIOR, Francisco Carlos Ribeiro Costa. A música do silêncio e o seu resgate crítico em Adorno e Horkheimer. 2017. 44 f. TCC (Graduação) – Curso de Filosofia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2017.

LIZ, Carlos et al. Sociedade de Consultores Augusto Mateus & Associados. A Economia Criativa em Portugal: Relevância para a Competitividade e Internacionalização da Economia Portuguesa. [S.l], 2016. Disponível em: https://issuu.com/addict-creativeeconomy/docs/addict_economia_criativa_vf . Acesso em: 18 jan 2022.

LAKATOS, Eva Maria e MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2010.

MILLAN, Priscilla. Música na indústria cultural: um estudo de caso sobre o gênero sertanejo universitário. Fapcom: Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-17, jun. 2014.

MOREIRA PINTO, Rafaela. A contribuição da Educação Superior na formação de criadores para as Indústrias Criativas: um estudo através das percepções da geração Z. 2021. 83 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado em Comunicação e Gestão de Indústrias Criativas, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, 2021.

NÚÑEZ. Tarson. O mercado musical e a cadeia produtiva da música no RS. Ind. Econ. FEE, Porto Alegre, v. 45, n. 2 p. 97-110, 2017.

PREFEITURA MUNICIPAL DE BAURU (ed.). Primeiros tempos da nossa Bauru. Disponível em: https://www2.bauru.sp.gov.br/arquivos/arquivos_site/publicacoes/Primeiros%20Tempos%20da%20Nossa%20Bauru.pdf. Acesso em: 26 mar. 2023.

RIBEIRO, H. P. Um pouco de arte e cultura nos oitenta anos de Bauru. Jornal da Cidade, Bauru, Edição Documento I, 1º ago. 1976.

SEBRAE (ed.). Novas oportunidades no setor da música. Brasília: Sebrae, 2022. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/conheca-as-novas-oportunidades-do-setor-de-musica,ee7f117852344810VgnVCM100000d701210aRCRD. Acesso em: 26 mar. 2023.

SILVA, Francisco Raniere Moreira da. As relações entre cultura e desenvolvimento e a economia criativa: reflexões sobre a realidade brasileira. Revista Nau Social, Salvador, v. 3, n. 4, p. 111-121, maio 2012.

SILVA JUNIOR, João Roque. Cultura, criatividade e desenvolvimento no Mercosul: desafios e possibilidades para as indústrias criativas e culturais. 2021. 197 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação Interunidades em Integração da América Latina, Usp, São Paulo, 2021.

SILVA, Marcela Guimarães e; FERNANDES, Fabio Frá. A universidade como um espaço da indústria criativa. Revista Communicare, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 98-112, jan. 2019.

SILVA, Maria Liztaylon da; LIMA, Maria Vandia Guedes. A música como instrumento de aprendizagem. Revista PLUS FRJ: Revista Multidisciplinar em Educação e Saúde, Alto Santo, n. 2, p. 49-57, out. 2016.

SOUZA NETO, Manoel J. de. A música como produto do capitalismo. 2014. Disponível em: <https://culturaemercado.com.br/a-musica-como-produto-do-capitalismo/>. Acesso em: 03 fev 2022.

SOUZA, Thiago Cavalcante de; AVELLAR, Ana Paula Macedo. Indústria criativa: um survey da produção científica indexada em uma abordagem meta-fatorial. III Enei: Encontro Nacional de Economia Industrial e Inovação, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 1-19, set. 2018.

UNCTAD. Creative economy report 2010. Genebra: UNCTAD, 2010. Disponível em: . Acesso em 10 jul 2023.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookmamn, 2005

ZICARI, Eleonora Costa de Brito. História e música: tecendo memórias, compondo identidades. T.E.X.T.O.S DE H.I.S.T.Ó.R.I.A. Revista do Programa de Pós-graduação em História da UnB., v. 15, n. 1/2, p. 209-223, 2009. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/textos/article/view/27993>. Acesso em: 25 jul. 2023.

Published

2024-01-05

How to Cite

Muniz Serra, C. R., & Maurício de Carvalho, J. (2024). Friends of Good Music: a case study on the memories of the music sector in the city of Bauru. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(2), 102–127. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12881

Issue

Section

Thematic dossier