The Suvaco de Cobra da Penha Circular and choro’music in the 1970's

Memory and Cultural Identity

Authors

  • ALBERTO BOSCARINO JUNIOR CEFET/RJ

Keywords:

Brazilian Popular Music; Cultural Identity; Collective Memory; Suvaco de Cobra da Penha Circular.

Abstract

This article proposes an analysis of the daily life of a Rio bar from a sociological, historical, musicological perspective and the occupation of geographic territories associated with the concept of cultural heritage. The objective is to present the context of musical practices and social relations that took place at Bar Suvaco in Cobra da Penha Circular (RJ), between the 1970s and 1980s, highlighting characters, musicians and, above all, the importance of the Choro genre as an rescue element of collective memory and affirmation of Rio’s cultural identity. The Suvaco de Cobra choro circles rescued pieces by great authors and performers and promoted the initiation of musicians and composers who work today in the Brazilian cultural scene. The theoretical support adopted is based on the concept of memory and space proposed by Maurice Halbwachs, on the studies of collective and individual memory, by Michael Pollak, among others. The appropriation of the geographic space by individuals who are part of a social and cultural network is based on Howard Becker's concepts which was seekingan understanding of the social constitution of a Rio bar. The methodology includes a literature review and the memory recovery through interviews given by members of Suvaco de Cobra to the author of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ALBERTO BOSCARINO JUNIOR, CEFET/RJ

Alberto Boscarino Junior é músico e Doutor em Música. Professor de Artes do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ, campus Maria da Graça. É licenciado em Artes (Música, UNIRIO, 2002), Mestre em Música (UNIRIO, 2006) e Doutor em Música (UNIRIO, 2011).

References

ABREU, Daisy Cury de. Casa de Joel Nascimento. Revista Ele Ela, Rio de Janeiro, 1977.

AMARAL, Euclides. Suvaco de Cobra, o reduto do choro carioca. Disponível em <https://baixadafacil.com.br/colunistas/suvaco-de-cobra-o-reduto-do-choro-carioca-3336.html>. Acesso em:26 jul. 2023.

AUTRAN, Margarida. Renascimento e descaracterização do choro. ANOS 70. Rio de Janeiro, Europa e Emp. Gráf. e Edit. Ltda., 1979-1980. 7v. Il. p. 69.

BARROSO, Juarez. É choro de botequim. Caderno B. Jornal do Brasil, RJ. 22 dez. 1975.

BECKER, Howard Saul. Mundos artísticos e tipos sociais. In: VELHO, Gilberto. (Org.). Arte e sociedade – ensaios de sociologia da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1977, pp.9-26.

CASTRO, Ana Monteiro de Barros Hardman de. Bares e Botequins tradicionais: patrimônios culturais para sustentabilidades na cidade do Rio de Janeiro. 2013. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Geografia. Rio de Janeiro, 2013.

CAZES, Henrique. O Choro: do quintal ao municipal. Editora 34 Ltda. SP,1999.

COM CHORO E TUDO NA PENHA. Direção: GUTMAN, Eunice; VEIGA, Regina. Curta metragem, 35mm, COR, 10min, 274m, 24q. Rio de Janeiro, 1978. Disponível em: <http://bases.cinemateca.gov.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=FILMOGRAFIA&lang=P&nextAction=search&exprSearch=ID=032624&format=detailed.pft>. Acesso em: 04 out 2022.

COSTA, Amanda Danelli; AUGUSTO, Leonardo de Carvalho; RODRIGUES, Thais Alves Corrêa. Bares tradicionais no Rio de Janeiro: a herança portuguesa no patrimônio cultural carioca. Revista Ambivalências, v. 7 n. 14 (2019): Dossiê Cidades, patrimônio e turismo: tecendo diálogos com a contemporaneidade, inovação e tecnologias. Disponível em: < https://seer.ufs.br/index.php/Ambivalencias/article/view/12308> Acesso em: 04 jun 2023.

DA MATTA, Roberto. Espaço, Cidadania, Mulher e Morte no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

FRIAS, Lena. Joel, um bandolim faz com choro a nova festa da Penha. Jornal do Brasil - Caderno B, 7 de janeiro de 1977.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2013.

MAIA, João Luis de Araújo; CHAO, Adelaide Rocha de la Torre. Boticas, Butiquinhas, Botecos, Botequins. In: LOGOS – Ed. nº 49 – Vol. 25, Nº01, 2018. Revista Logos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Faculdade de Comunicação Social, Programa de Pós-graduação em Comunicação. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/download/35908/28044>. Acesso em: 02 out. 2022.

MELLO, P.T. de; SEBADELHE, Z.O. Memória afetiva do botequim carioca. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.

MENEZES, Leila Medeiros de. Os bares da vida: espaços de sociabilidade e de construção poética. In: Análise e Crítica Literária. Cadernos do CNLF. Rio de Janeiro: CIFEFIL. ano. XII, n. 15. pp. 50-59. 2009.

PINTO, Alexandre Gonçalves. O Choro. Reminiscências dos chorões antigos. Edição fac-similar de 1936. Edições Funarte. RJ, 1978.

POLLAK, Michael. “Memória e identidade social”. In: Estudos Históricos, 5 (10). Rio de Janeiro, 1992.

POLLAK, Michael. “Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos Históricos, 2 (3). Rio de Janeiro, 1989.

SILVEIRA, Flávio Conceição. Rua Francisco Enes 124: choro, memória e organização social em uma vizinhança carioca. Tese de Doutorado. Universidade Federal Fluminense – UFF, 2023 (em elaboração).

Published

2024-01-05

How to Cite

BOSCARINO JUNIOR, A. (2024). The Suvaco de Cobra da Penha Circular and choro’music in the 1970’s: Memory and Cultural Identity. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(2), 173–194. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12887

Issue

Section

Thematic dossier