The influence of Chopin on Villa-Lobos: Hommage à Chopin, Mazurka-Choro, and arrangements for cello
Palabras clave:
Heitor Villa-Lobos, Frederic Chopin, piano, guitar, arrangements for cello and piano, mazurka.Resumen
The influence of Polish composer Chopin on Villa-Lobos is frequently cited by musicians and scholars, but few studies have seriously dealt with the topic. I will investigate the issue by examining two of Villa-Lobos’ works that clearly exhibit the influence of Chopin, the Hommage à Chopin (1949) for piano and the Mazurka-Choro (1908) for guitar, revealing similarities between those works and various mazurkas, waltzes and scherzos by Chopin. I will examine the significant presence of Chopin’s music within Villa-Lobos’ early circle of friends and colleagues, especially regarding his first wife Lucília Guimarães, a pianist who studied in the lineage of Chopin; and I will address the lost transcriptions of Chopin’s Prelude in F-sharp minor and Nocturne, opus 9 No. 2 for cello and piano that Villa-Lobos arranged and performed himself on the cello.
Descargas
Citas
Almeida, Renato Morais de. A tradição pianística no Brasil: um estudo historiográfico interpretativo. Masters thesis, Escola de Música, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2007
Barrenechea, Lucia S. andGerling, Cristina C. “Villa-Lobos e Chopin: o diálogo musical das nacionalidades”, Serie Estudos, no. 1. Porto Alegre: Nucleo de Estudos Avancados UFRGS, 1995.
Barros, Paul C. O romance de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: Editora A Noite, 1951. Bissoli, Andrea. Villa-Lobos: The Guitar Manuscripts vol. III, Naxos CD liner notes, 2015. Castro, Enio de Freitas de. “Aspectos da harmonia e forma em Villa-Lobos”,Presença
de Villa-Lobos, vol. 7. Rio de Janeiro: MEC, DAC, Museu Villa-Lobos, 1972. Corrêa do Lago, Manuel. O Círculo Veloso-Guerra e DariusMilhaud no Brasil: Modernismo Musical no Rio de Janeiro Antes da Semana. Rio de Janeiro,
Reler, 2010.
Cruz, Luis Gustavo Torres. O Ondulando op. 31 de Heitor Villa-Lobos: uma abordagem
histórico-interpretativa. Masters thesis, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
Guimarães, Luis. Villa-Lobos visto da platéia e na intimidade. Rio de Janeiro: Grafica Editora Arte Moderna, 1972.
Hoefs, Lars. Brazil, Bach, and the Cello – Unknown Treasure for Cello and Piano by Heitor Villa-Lobos. String Visions, Ovation Press (online), 2010.
Hoefs, Lars and Suetholz, Robert. O conjunto de violoncelos: traçando a evolução de um gênero. In: Anais do IV Simpósio Villa-Lobos, Universidade de São Paulo ECA/USP, 2018.
Kater, Carlos. “Villa-Lobos de Rubinstein”, Latin American Music Review, vol. 8, no. 2, 1987, pages 246 – 253.
Machado, Cacá. O Enigma do Homem Célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. Sao Paulo: Instituto Moreira Salles, 2007.
Mariz, Vasco. Villa-Lobos - o homem e a obra. 12, ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2005.
Melo, James. Villa-Lobos Piano Music Vol. I, Naxos CD liner notes, 1999.
Museu Villa-Lobos. Villa-Lobos, Sua Obra. 3. Ed. Rio de Janeiro, Museu Villa-Lobos/
Minc/Ibram, 2009.
Negwer, Manuel. Villa-Lobos: O florescimento da música brasileira. Translated by
Stefano Paschoal. Mainz: Schott Music, 2008.
Peppercorn, Lisa. The Villa-Lobos Letters. London: Toccata Press, 1994.
Pilger, Hugo Vargas. Heitor Villa-Lobos, o violoncelo e seu idiomatismo.Curitiba, PR:
CRV, 2013.
Ripke, Juliana. Villa-Lobos e Tom Jobim. Revista Da Tulha, Ribeirao Preto 4(1), 2018. Salles, Paulo de Tarso. Villa-Lobos: Processos Composicionais. Campinas: Editora
da Universidade Estadual de Campinas, 2009.
Salles, Paulo de Tarso. Os Quartetos de Cordas de Villa-Lobos: Forma e Função.
São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2018.
Schic, Anna Stella. Villa-Lobos: Souvenirs de l‘indien blanc. Arles, Actus Sud, 1987. Tarasti,Eero.”Paradigmas do estudo sobre Villa-Lobos”, tr. MarjaParno Guimaraes,
Presença de Villa-Lobos, vol. 12, 1st ed. Rio de Janeiro: ProMemoria, Museu
Villa-Lobos, 1981.
Zanon, Fabio. Heitor Villa-Lobos: Obra completa para violão solo. CD liner notes,
BiscoitoClassico, 1997.
Zebrowski, Marek. Celebrating Chopin & Paderewski. Warsaw: Ministry of Foreign Affairs
of the Republic of Poland, Department of Public and Cultural Diplomacy, 2010.