The evolutıon of musıc educatıon ın Turkey
Resumen
Abstract: Modern Turkey, now referred as the Republic of Turkey, which was founded on October 29, 1923, was constructed upon the heritage of the Ottoman Empire (1299-1923). The founder of the republic, often referred to as "the father of all Turks," Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938), adapted an agressive program of social and cultural change following the establishment of the government. He achieved these reforms by using European countries as models which was called "Westernization" or "Modernization." During this period, new military technology and an educational system was adopted from France. Although the Westernization movement in the Ottoman Empire began during the late 1800s with the intention of catching up on European nations (which surpassed the Ottomans in the areas of technology and education), Atatürk developed the movement further in the early 1900s. He created an efficient modern state which merged liberal and secular thoughts and blended Islamic values with Western liberalism. Regarding Turkish music education, the first music teacher training school, Mûsıkî Muallim Mektebi (Music Teacher Training School), was opened in 1924 in Ankara, the capital city of the Republic of Turkey. In the present day, there are twenty-four music teacher training schools in Turkey and approximately 1,100 students are enrolled at these institutions.
Keywords: Music teacher education in Turkey. Music teacher training schools in Turkey. Westernization in education in Turkey.
A evolução da educação musical na Turquia
Resumo: A Turquia moderna, chamada atualmente de República da Turquia, foi fundada em 29 de outubro de 1923, e construída segundo a tradição do Império Otomano (1299-1923). O fundador da república, frequentemente chamado de "pai de todos os turcos", Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938), instaurou um programa agressivo de mudanças sociais e culturais logo após o início do seu governo. Ele desenvolveu estas reformas seguindo o modelo de países europeus, no que chamou de ocidentalização ou modernização. Durante este período, uma nova tecnologia militar e um sistema educacional francês foram adotados. A ocidentalização do Império Otomano começou no final do século XIX com a intenção de equiparar a República da Turquia às nações europeias (que ultrapassaram os otomanos nas áreas de tecnologia e educação), mas Atatürk intensificou ainda mais este movimento no início do século XX. Ele criou assim um eficiente estado moderno numa fusão com ideias liberais e laicas, combinando valores islâmicos com o liberalismo ocidental. Em relação à educação musical turca, a primeira escola de treinamento de professores de música, Mûsıkî Muallim Mektebi, foi inaugurada em 1924 em Ankara, a capital da república da Turquia. Nos dias de hoje existem 24 destas escolas na Turquia e com aproximadamente 1100 alunos matriculados.
Palavras-chave: Formação de professores de música na Turquia. Escolas de treinamento de professores de música na Turquia. Ocidentalização da educação na Turquia.
La evolución de la educación musical en Turquía
Resumen: La Turquía moderna, llamada actualmente República de Turquía, fue fundada en 29 de octubre de 1923, e construida según la tradición del Imperio Otomano (1299-1923). El fundador de la república, constantemente llamado "padre de todos los turcos", Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938), ha introducido un programa agresivo de cambios sociales y culturales luego del inicio de su gobierno. El desarrolló estas reformas siguiendo el modelo de países europeos, que llamó de occidentalización o modernización. Durante este período, una nueva tecnología militar y un sistema educacional francés fueran adoptados. La occidentalización del Imperio Otomano empezó en fines del siglo XIX con la intención de equiparar la Republica de Turquía a las naciones europeas (que ultrapasaron los otomanos en las áreas de tecnología y educación), pero Atatürk intensificó aún más este movimiento en inicio del siglo XX. El creó así un eficiente estado moderno en una fusión con ideas liberales y laicas, combinando valores islámicos com el liberalismo occidental. En relación a la educación musical turca, la primera escuela de entrenamiento de maestros de música, Mûsikî Muallim Mektebi, fue inaugurada en 1924 en Ankara, la capital de la República de Turquía. Actualmente existen 24 de estas escuelas en Turquía y con aproximadamente 1100 alumnos matriculados.
Palabras clave: Formación de profesores de música en Turquía. Escuelas de formación de profesores de música en Turquía. Occidentalización de la educación en Turquía.