General musical education in Poland - conceptual assumptions and reality
Resumen
Abstract: This article is of a review charactr. It is the result of the review of the literature, scientific research, author's own observations and aftere-thoughts related to the issue of general Polish concept of musical education in the context of its theoretical-conceptual assumptions and the practical realisation. Due to the organisational, pedagogical and research experience in the area of general musical education, this article presents both some criticism and normative suggestions regarding the educational reality in Poland.
Key words: general musical education in Poland, theoretical background, musical education and upbringing, musical education practice in Poland
Educação musical na Polônia – realidade e questões conceituais
Resumo: Este artigo tem o caráter de uma revisão crítica. É o resultado de pesquisa científica, revisão da literatura, e das próprias observações do autor e suas reflexões sobre o conceito polonês de educação musical no contexto dos conceitos teórico-conceituais e da realização prática. Com base em experiência organizacional, pedagógica e de pesquisa na área da educação musical em geral, este artigo apresenta algumas críticas como também sugestões normativas em relação à realidade educacional na Polônia.
Palavras chave: educação musical, contexto teórico, educação musical e formação, prática da educação musical
Educación Musical en Polonia – realidad y cuestiones conceptuales
Resumen: Este artículo tiene el carácter de una revisión crítica. Es el resultado de la pesquisa científica, revisión de literatura, y de las propias observaciones del autor y sus reflexiones sobre el concepto polonés de educación musical en el contexto de los conceptos teórico-conceptuales y de la realización práctica. Con base en experiencia organizacional, pedagógica y de pesquisa en el área de la educación musical en general, este artículo presenta algunas críticas como también sugestiones normativas en relación a la realidad educacional en Polonia.
Palabras clave: Educación Musical, Contexto Teórico, Educación Musical y Formación, Practica de la Educación Musical.