O design, o cemitério e a educação patrimonial: um estudo para a construção de um caderno de atividades pedagógicas

Authors

  • Kátia Andréa Carvalhaes Pêgo Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Belo Horizonte, MG, Brasil
  • Francislaine da Costa Rosendo Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1909-8813

DOI:

https://doi.org/10.9789/2525-3050.2024.v9n17.e11614

Keywords:

Design, Educação Patrimonial, Cemitério do Bonfim, Interdisciplinaridade

Abstract

The article discusses the Design as a guide for heritage education activities, having as object of study the cultural heritage, Bonfim Cemetery, located in the capital Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais. The objective of the study was to demonstrate that Design can contribute to the elaboration of activities focused on heritage education. Through methodological procedures, literature review, interviews, questionnaire application, workshop execution and observation, it was possible to identify the Design competence for the consolidation of educational practices, as well as to recognize and emphasize the students' role in the process of their creation. As a result, it was obtained, in a concise and practical way, the idealization of a notebook of pedagogical activities for heritage education, supported by the Design process.

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Author Biographies

Kátia Andréa Carvalhaes Pêgo, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutora em Ciências Sociais Aplicadas/Systemic Design junto ao Politecnico di Torino (POLITO), Itália. Atua como Professora da Graduação e da Pós-graduação da Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). CV: http://lattes.cnpq.br/1400735231277107

Francislaine da Costa Rosendo, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestre em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). CV:  http://lattes.cnpq.br/3851923141264636

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Published

2024-01-05

How to Cite

Pêgo, K. A. C., & Rosendo, F. da C. (2024). O design, o cemitério e a educação patrimonial: um estudo para a construção de um caderno de atividades pedagógicas. Revista M. Estudos Sobre a Morte, Os Mortos E O Morrer, 9(17). https://doi.org/10.9789/2525-3050.2024.v9n17.e11614