INCLUSION AND ACCESSIBILITY IN UNIVERSITY EDUCATION: REPORT OF THE EXPERIENCE ON THE UFRN TOURISM COURSE
RELATO DA EXPERIÊNCIA NO CURSO DE TURISMO DA UFRN
Keywords:
inclusão, acessibilidade, neurodivergência., educacionais específicas, ensino superiorAbstract
This paper aims to reflect on the inclusion of students with specific needs in university education by sharing the experience of inclusion actions in the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) tourism course. The actions developed by the tourism group at the Center for Applied Social Sciences are presented, taking into account the guidelines of UFRN's inclusion policy and activities that are being developed by the course at the teaching, research and extension level. In the methodological procedures, an experience report was used, which is a text that presents an academic and/or professional experience in one of the pillars of university education (teaching, research and extension), whose main characteristic is the description of the intervention. The main purpose is to share and provoke reflection on a relevant topic both from the perspective of training and the performance of professionals with a bachelor's degree in tourism. As a way of gathering and presenting the experience, teachers and students who have the topic of inclusion and accessibility as a focus of interest were accessed, working to raise awareness through extracurricular activities, lectures and research. Among the results, it is reported that within the scope of teaching, the tourism course has several teachers coordinating teaching projects, in which monitors contribute to the process of adapting classes, directly monitoring tasks involving content, supporting activities practices and assistance for specific demands according to classroom demands. Regarding research and extension projects, scholarship holders are involved in organizing events, participating in training courses, research on the topic, study circles and research that provoke reflections and articles like this one. Furthermore, students are participating in educational campaigns, such as disseminating knowledge about Autism Spectrum Disorder and producing an exhibition to combat bullying and organizing an event on neurodivergence.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Josemery Araújo Alves; Erica Dayane Chaves Cavalcante; Regina Ferreira de Araujo; Maria Clara da Silva Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os direitos autorais de qualquer trabalho publicado na Revista pertencerão aos autores. Não haverá qualquer pagamento pela publicação na Revista e a aceitação dos originais implicará na aceitação das condições descritas nas informações sobre a revista constantes do escopo e de todas as regras apresentadas, assim como o respeito à legislação e às normas vigentes concernentes a publicações. A UNIRIO e seus entes subordinados não se responsabilizarão por quaisquer equívocos, questões e contendas entre autores, participantes e/ou entes institucionais que sobrevenham às publicações. O e-mail do autor será disponibilizado no trabalho.
A revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos. É adotada a licença Crative Commons do tipo “Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)”, acessível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pt , segundo a qual, em linhas gerais, é permitindo fazer o download dos trabalhos e o seu compartilhamento para fins educacionais, desde que sejam atribuídos os créditos a seus autores, citando também o repositório dos trabalhos, e sem que se possa alterar o material de nenhuma forma ou utilizá-lo para fins comerciais.