INCLUSION AND ACCESSIBILITY IN UNIVERSITY EDUCATION: REPORT OF THE EXPERIENCE ON THE UFRN TOURISM COURSE

RELATO DA EXPERIÊNCIA NO CURSO DE TURISMO DA UFRN

Authors

  • Josemery Araújo Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Erica Dayane Chaves Cavalcante Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Regina Ferreira de Araujo Universidade Federal do Rio grande do Norte - UFRN.
  • Maria Clara da Silva Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte: Natal, RN, BR

Keywords:

inclusão, acessibilidade, neurodivergência., educacionais específicas, ensino superior

Abstract

This paper aims to reflect on the inclusion of students with specific needs in university education by sharing the experience of inclusion actions in the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) tourism course. The actions developed by the tourism group at the Center for Applied Social Sciences are presented, taking into account the guidelines of UFRN's inclusion policy and activities that are being developed by the course at the teaching, research and extension level. In the methodological procedures, an experience report was used, which is a text that presents an academic and/or professional experience in one of the pillars of university education (teaching, research and extension), whose main characteristic is the description of the intervention. The main purpose is to share and provoke reflection on a relevant topic both from the perspective of training and the performance of professionals with a bachelor's degree in tourism. As a way of gathering and presenting the experience, teachers and students who have the topic of inclusion and accessibility as a focus of interest were accessed, working to raise awareness through extracurricular activities, lectures and research. Among the results, it is reported that within the scope of teaching, the tourism course has several teachers coordinating teaching projects, in which monitors contribute to the process of adapting classes, directly monitoring tasks involving content, supporting activities practices and assistance for specific demands according to classroom demands. Regarding research and extension projects, scholarship holders are involved in organizing events, participating in training courses, research on the topic, study circles and research that provoke reflections and articles like this one. Furthermore, students are participating in educational campaigns, such as disseminating knowledge about Autism Spectrum Disorder and producing an exhibition to combat bullying and organizing an event on neurodivergence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josemery Araújo Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (2018), com doutorado sanduíche na Universidade de Lisboa (Ulisboa/ ISEG). Possui mestrado em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e graduada em Turismo pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2008). Professora do curso de turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em gestão de eventos. Atualmente, tem coordenado pesquisas sobre acessibilidade e ensino superior, projetos sobre inclusão, membro da Comissão Permanente de Inclusão e Acessibilidade (CPIA) do CCSA.

https://orcid.org/0000-0001-9852-1442

Erica Dayane Chaves Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professora do quadro efetivo do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutoranda em Turismo pela UFRN, Mestre em Administração (2008) pela UFRN, especialista em Gestão Financeira e Controladoria (2019) pela ESTÁCIO, bacharelanda em Administração, bacharel em Gestão de Políticas Públicas (2013) e turismóloga (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui experiência profissional em Gestão Pública e Privada e experiência docente nos cursos de Turismo, Administração, Ciências Contábeis, Gestão Financeira, Marketing, Gestão de Recursos Humanos, Segurança do Trabalho e Engenharia.

https://orcid.org/0000-0002-7641-6198

 

Regina Ferreira de Araujo, Universidade Federal do Rio grande do Norte - UFRN.

Professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil. Doutoranda em Turismo, Programa de Pós-Graduação em Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGTUR - UFRN). E-mail: regina.araujo@ufrn.br

https://orcid.org/0000-0002-4728-8094

Maria Clara da Silva Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte: Natal, RN, BR

 Bacharelado (Departamento de Turismo)

https://orcid.org/0009-0001-1633-9397

 

 

Published

2024-12-14

How to Cite

Araújo Alves, J. ., Chaves Cavalcante, E. D., Ferreira de Araujo, R. ., & da Silva Oliveira, . M. C. (2024). INCLUSION AND ACCESSIBILITY IN UNIVERSITY EDUCATION: REPORT OF THE EXPERIENCE ON THE UFRN TOURISM COURSE: RELATO DA EXPERIÊNCIA NO CURSO DE TURISMO DA UFRN. Humanidades Em Revista, 6(2), 273–290. Retrieved from https://seer.unirio.br/hr/article/view/13214

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA