Rildo Hora, Brazilian Harmonica and Musical Hybridism
Keywords:
Brazilian Music, Harmonica, Rildo Hora, Musical hybrismAbstract
The rich and diverse Brazilian musical tradition is an interesting case in order to observe and analyze the issue of more global influences on more local elements, and vice versa. Indeed, with regard to culture, particularly music, it is difficult to speak of purities or essentialities. In fact, what can be observed is that, even in those traditions considered more popular, therefore, supposedly purer, there is an amalgamation of elements from different cultures. Thus, what moves us in this work is not to discuss and analyze whether or not there are hybrids in Brazilian music, but rather their content and extent based on an investigation based on some compositions by Rildo da Hora, which will be made explicit in the course of work. In this way, it is our objective in this work to analyze the harmonic work of Rildo Hora in three phases of his work, which we will outline below. We start from the hypothesis that Rildo Hora's work expresses a cultural hybridity, particularly musical, in which elements considered more universalistic – such as jazz – are fused with musical characteristics originating from his native region, Caruaru (PE).Downloads
References
BERABA, Ana Luiza. América Aracnídea: Teias culturais interamericanas. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2008.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 2019.
CÂNDIDO, Antônio. “Crítica e Sociologia”. In: Literatura e Sociedade. 11ª ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.
CONTÓ, Adriano del Mastro. Investigações sobre polirritmia no séc. XX: considerações e implicações interpretativas para a regência em obras de Stravinsky. USP. 2021. (Tese de Doutorado).
CHEDIAK. Almir. Harmonia & Improvisação I: 70 músicas harmonizadas e analisadas. São Paulo: Irmão Vitale, 2009.
EGG, André Acastro. O debate no campo do nacionalismo musical no brasil dos anos 1940 e 1950: o compositor Guerra-Peixe. UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Curitiba, 2004. (Tese de Doutorado).
FRITH, Simon. Hacia una estética de la música popular. In: CRUCES, Francisco; et. al. (Orgs), Las culturas musicales. Lecturas en etnomusicología. Madrid: Ed. Trotta, 2001. p.413-435.
GARCIA, Walter. De "A preta do acarajé" (Dorival Caymmi) a "Carioca" (Chico Buarque): canção popular e modernização capitalista no Brasil. Música Popular em Revista, Campinas, ano 1, v. 1, p.30-57, jul-dez. 2012.
GEROLAMO, Ismael de Oliveira; ZAN, J. R. Arte engajada e música popular instrumental nos anos 60: o caso do Quarteto Novo. Anais do XXI Encontro Estadual de História: trabalho, cultura e memória - ANPUH-SP. São Paulo: ANPUH-SP, 2012. v. 1.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.
HALL, Stuart. Identidade e Diferença: A perspectivas dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva (Org.), Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15ª Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. 12ª Edição. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.
LANA, Jonas Soares. Rogério Duprat, arranjos de canção e a sonoplastia tropicalista. Rio de Janeiro: PUC-RJ (Tese de doutorado). 2013.
MACIEL, B. R. O ensino da gaita cromática em Brasília sob a perspectiva da aprendizagem na música informal. Monografia de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Música), Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
MED, Bohumil. Teoria da Música: Vade Mecum de Teoria Musical. 5ª Edição, Brasília: Musimed Editora, 2017.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. 5ª Edição, São Paulo: Editora Brasiliense, 1995.
PINHEIRO, Edson Tadeu de Queiroz. Harmônica cromática: sua escrita em formações orquestrais nas obras de Heitor Villa-Lobos, Radamés Gnattali e César Guerra-Peixe. 2018. - Instituto de Artes da Unesp – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo (Dissertação Mestrado em Música), 2018.
REILY, Ana Suzel. A música e a prática da memória - uma abordagem etnomusicológica. Revista Música e cultura, vol. 9, p.1-18, 2014.
SILVA, Thomaz Tadeu. Identidade e diferença: a produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Thomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, p. 73-102, 2014.
SIQUEIRA, José de Lima. Sistema modal na música folclórica do Brasil. João Pessoa: Secretaria de Educação e Cultura, 1981.
SÓ, Pedro. Preciosidade única Pérola Negra − Luiz Melodia. In: ALBUQUERQUE, Célio (org.). O ano que reinventou a MPB: A história por trás dos discos que transformaram a nossa cultura. 1º. ed. Rio de Janeiro: Sonora, p.253-260, 2013.
TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Jorge Zahar Editor Ltda. Rio de Janeiro, 2003.
TRAVASSOS, Elizabeth. Melodias para a Improvisação Poética no Nordeste: As Toadas de Sextilhas segundo a apreciação dos cantadores. Revista Brasileira de Música Vol.18. UFRJ, 1989.
VELHO, Gilberto. Memória, identidade e projeto. In: projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, p. 97-105, 1994.
VISCONTI. Eduardo de Lima. A guitarra brasileira de Heraldo do Monte. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Instituto de Artes. (Dissertação Mestrado em Música), 2005.
VISCONTI. Eduardo de Lima. Chiclete com pitomba: estéticas musicais na guitarra elétrica oriundas das regiões Norte e Nordeste. In: C. Sandroni & J.V. de Morais (orgs.). Música e Sociedade: Trânsitos, Patrimônios e Inovações. Maceió: EDUFAL, p.171-184, 2022.
WISNIK, José Miguel. Getúlio da Paixão Cearense (Villa-Lobos e o Estado Novo). In: O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira. São Paulo: Editora Brasiliense, p.129-191, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.