NEOCLASSICISM AND MUSICAL NACIONALISM IN THE WORK OF CAMARGO GUARNIERI

Authors

Keywords:

Camargo Guarnieri, Musical Nationalism, Concert Music

Abstract

This article aims to discuss, in a panoramic perspective, the musical work of Camargo Guarnieri, examining it on the perspective on the possibility of the confluence between a brazilian musical language and a modern neoclassic perspective, well expressed in the treatment of musical form. In this way, we analyze the presence of the neoclassical forms in the work of the composer. The mainly analysis orientation is directed to the constitution of a nationalistic language in the musical work of Camargo Guarnieri

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José D'Assunção Barros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Associado da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em História. Prodessor Permanente do Programa de Pós-Graduação em História Comparada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense.

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a Música Brasileira, São Paulo: Livraria Martins, 1972.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. Rio de Janeiro: Villa Rica Editoras Reunidas Limitada, 1993.

EGG, André. Fazer-se compositor: Camargo Guarnieri 1923-1945. Tese de doutorado, São Paulo, USP, 2010.

GALAND, Joel. Form, Genre, and Style in the Eighteenth-Century Rondo. Music Theory Spectrum, XVII, n°5, p.27-52, Spring, 1995.

HAMILTON, Kenneth. Liszt: Sonata in B minor. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

HEPOKOSKI, James; DARCY, Warren. Elements of Sonata Theory: Norms, Types, and Deformations in the Late-Eighteenth Century Sonata. Oxford: Oxford University Press, 2011.

HORN, Wolfgang. Carl Philipp Emanuel Bach. Frühe Klaviersonaten. Eine Studie zur “Form” der ersten Sätze nebst einer Kritischen Untersuchung der Quellen. Hamburg: Wagner, 1988.

MIGNONE, Francisco. A Parte do Anjo. In: MARIZ, Vasco (org.) Francisco Mignone: o homem e a obra, Rio de Janeiro: FUNARTE, 1997.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Record, 1981.

NEWMAN, William. The Sonata in the Classic Era. New York: W. W. Norton & Co, 1983.

PRADO, Almeida. Entrevista ao jornal O Globo, 2 de abril de 1976, Segundo Caderno.

RODRIGUES, Lutero. As características da linguagem musical de Camargo Guarnieri em suas sinfonias. Dissertação de mestrado, IA-UNESP, 2001.

ROSEN, Charles. Sonata Forms. New York: Norton, 1988.

VERHAALEN, Marion. Camargo Guarnieri – expressões de uma vida. São Paulo: EDUSP, 2001.

Published

2023-12-29

How to Cite

Barros, J. D. (2023). NEOCLASSICISM AND MUSICAL NACIONALISM IN THE WORK OF CAMARGO GUARNIERI. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(1), 37–61. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12714