THE COMPOSER IN THE REHEARSAL ROOM

TWO EXPERIENCES IN THE TRAINING OF AGENTS ON THE BOUNDARYS BETWEEN THEATER AND MUSIC

Authors

  • Marcus Mota Universidade de Brasília

Keywords:

Composition in performance, Musical Dramaturgy, Music-theatre

Abstract

This paper presents some thoughts from two cases that start from the production and realization of experimental dramatic-musical works in academic spaces. Such cases, developed within the Dramaturgy Laboratory of the Instituto de Artes of University of Brasília, seek to expose its members and the public to collaborative interartistic creative processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEAL, Sophia. The Art of Brasília. Londres: Palgrave Macmillan,2020.

BRECHT, Bertold. Estudos sobre Teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

BRUCE, Michael. Writing Music for the Stage: A Practical Guide for Theatremakers. Londres: Nick Hern Books, 2016.

DUNBAR, Zachary. Practice as research in musical theatre reviewing the situation. Studies in Musical Theatre, vol. 8.1, p.57–75,2014.

GARZA, José. Transcending Time (Feels): Riff Types, Timekeeping Cymbals, and Time Feels in Contemporary Metal Music. Music Theory Online, Vol. 27.1, p.1-17, 2021.

HEILE, Bjorn. Recent Approaches to Experimental Music Theatre and Contemporary Opera. Music and Letters, Vol. 87. 1, p. 72–81, 2006

HEILE, Bjorn. Towards a theory of experimental music theatre: 'showing doing', 'non-matrixed performance' and 'metaxis'. In: Kaduri, Yael. (ed.) The Oxford Handbook of Sound and Image in Western Art. Oxford: Oxford University Press, p. 335-355, 2016.

HEILE, Bjorn. A theatre of sound and movement. Experimental music theatre and theories of embodied cognition. European Drama and Performance Studies, vol. 15.2, p. 217-237,2020.

KARA, Helen. Creative Research Methods. A Practical Guide. Bristol: Bristol Universty Press, 2020.

KATZ, Martin. The Complete Collaborator: The Pianist as Partner. Oxford: Oxford University Press, 2009.

KOSELLECK, Reinhart. Estratos do tempo: estudos sobre história. Tradução de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto/ Editora PUC-Rio, 2014

LORD, Albert. The Singer of Tales. Cambridge: Harvard University Press, 2000.

MOTA, Marcus. Teatro musicado para todos: Experiências do Laboratório de Dramaturgia. Revista Participação 25, p. 80-96, 2014.

MOTA, Marcus. Direção Cênica de Obras Dramático-Musicais: o trabalho de Matthew Lata no Florida State Opera. In: Cláudia Regina de Oliveira Zanin; Robson Corrêa Camargo (orgs.). Música na Contemporaneidade: Ações e Reflexões. Goiânia: Editora PUC - Goiânia, p. 101- 117, 2015.

MOTA, Marcus. Teatro musicado, roteiro diagramático e seminários interdisciplinares. Revista Cena, n. 19, 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/cena/ article/view/60710. Acesso em: 20 ago. 2019.

MOTA, Marcus. Dramaturgia musical e o Laboratório de Dramaturgia: o caso seminal de Rei David. Revista Dramaturgias, n. 1, p. 236-267, 2016.

MOTA, Marcus. Dramaturgia. Conceitos, Exercícios e Análises. Brasília: Editora UnB, 2017a.

MOTA, Marcus. Salomônicas: Estudo Preliminar. Dramaturgias, n.4, p.48–69, 2017b.

MOTA, Marcus. Materiais para Saul: Diários de Direção e outros textos. Revista Dramaturgias, n. 8, p. 123-181, 2018a.

MOTA, Marcus. Sete contra todos: Processo criativo do drama musical SETE. Revista Dramaturgias, n. 9, p. 197-246, 2018b.

MOTA, Marcus. Tempestades: Escritos em torno do processo criativo de Caliban e o exílio estadunidense. Revista Dramaturgia, n.6, 277-346, 2018c

MOTA, Marcus. The Composer at Classroom: Creative Strategies for Interaction between Musicians and Actors at DramaLab, Brazil. Programa Congresso Internacional Teatro Instrumental. Musica Y Escena en America Latina (1954-2006). Anais online.p. 17, 2018c. Disponível em https://www.academia.edu/45036426/Teatro_instrumental_M%C3%BAsica_y_Escena_en_Am%C3%A9rica_Latina_1954_2006_ Acesso 20 junho 2022.

MOTA, Marcus. Repertório Operístico e o LADI-UnB: Realizações e Textos Teóricos. Revista Dramaturgias, n.10, p.122 - 161, 2019a.

MOTA, Marcus. Dramaturgia Musical: Variações em Torno de sua Redefinição. Música em Contexto, 13.2, p. 01-23, 2019b.

MOTA, Marcus. Processo Criativo e Documentação: arquivamento digital em teatro musicado. Revista Brasileira de Estudos da Presença. v.10, p.1 - 24, 2020a.

MOTA, Marcus. Suíte Homérica. Para pequeno grupo vocal e instrumental. Revista Dramaturgias, n.15, p., 2020b

MOTA, Marcus. Entre Música e Pintura: Kandinsky e a Composição Multissensorial. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2021a.

MOTA, Marcus. Baú de Anuências e Aceites. Projetos do LADI-UnB que foram aprovados e viabilizados. Revista Dramaturgias, n.16, p. 3-7, 2021b.

MOTA, Marcus. Eu e Hugo, Hugo e Eu: Materiais de uma parceria sem fim. Revista Dramaturgias, n.19, p. 917-936, 2022.

MOTA, Marcus. Teatro e música para todos - o Laboratório de Dramaturgia da Universidade de Brasília (1998-2021). Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2022a

PAVIS, Patrice. Da Análise de Textos ou Espetáculos às Oficinas de Escrita Dramática: uma breve reflexão sobre uma longa odisseia. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 8.1, p. 117-150,2018.

REHDING, Alexander &RINGS, Steven. The Oxford Handbook of Critical Concepts in Music Theory. Oxford: Oxford University Press, 2019.

RODAS, Hugo. Processo Continuado de Formação em Interpretação – Ensino, Pesquisa e Documentação de um Método não Sistematizado. Revista Dramaturgias, n.13, p. 340-350, 2020.

ROESNER, David. Theatermusik. Analysen und Gespräche. Berlin: Theater der Zeit, 2019.

SALZMAN, Eric. Salzman & DESI, Thomas. The New Music Theater: Seeing the Voice, Hearing the Body. Nova York: Oxford University Press, 2008.

PISTON, Walter. Orchestration. Londres: Victor Gollancz, 1969.

SMALL, Christopher. Musicking: the meanings of performing and listening. Hanover : University Press of New England,1998.

TOLINSKI, Brad & Di PERNA, Alan. Play It Loud: An Epic History of the Style, Sound, & Revolution of the Electric Guitar. Nova York: Doubleday, 2016.

Published

2023-12-29

How to Cite

Mota, M. (2023). THE COMPOSER IN THE REHEARSAL ROOM: TWO EXPERIENCES IN THE TRAINING OF AGENTS ON THE BOUNDARYS BETWEEN THEATER AND MUSIC. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(1), 144–160. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12720