SOCIABILITIES MEDIATED BY MUSIC IN BANDS AND FANFARES

A MUSICAL ETHNOGRAPHY IN THE MUNICIPALITY OF BRAGANÇA, PARÁ, BRAZIL

Authors

  • Antonio Guimarães Universidade Federal do Pará

Keywords:

Sociability, Music, Musical Projects, Education

Abstract

This article explores the role of music in fostering social interactions among young people, drawing on perspectives from Anthropology, Sociology and Ethnomusicology. The study utilizes ethnographic methods and a documentary survey in public schools in the city of Bragança, located in the northeast of the state of Pará, in the Brazilian Amazon. The aim is to demonstrate how sociability occurs between young people, mediated by music in musical projects originating in school contexts, in the LUFAMIR Musical Band Project and the LUPAMA Fanfare Project. These projects annually participate in the civic parade of the city and region. To carry out this research, we used the method of participant observation in a practice of multi sited ethnography, counting as a tool for obtaining data the application of a semi-open questionnaire, the experience of daily life in the projects and the realization of interviews with the young people who were inserted in the projects during the year 2019. The term youth, employed as a relevant sociological concept in profiling both the projects and the young participants, is based on age classification within the research sample. Additionally, indicators of self-declaration and hetero identification of color provide insights into a profile predominantly composed of young black people within the projects. Other fundamental aspects are the ethical principles, friendship and familiarity resulting from the bonds built through social interactions. In conclusion, the study asserts that music is the amalgam of sociability between young people within the context of the projects, and it is of indispensable importance within these spaces for the materialization of these young people's forms of interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILERA, Miguel de; ADELL, Joan Elies e REY, Eddy Borges. Apropiaciones imaginativas de la música en los nuevos escenarios comunicativos. In Revista Científica de Educomunicación, v. XVII, n. 34, p. 35-44. 2010.

ARROYO, Margarete. Escola, juventude e música: tensões, possibilidades e paradoxos. Em Pauta, v. 18, n. 30, p. 5-5, 2007.

ARROYO, Margarete. Mundos musicais locais e educação musical. Em Pauta, v. 13, n. 20, p. 95-95, 2002.

ARROYO, Margarete. Um olhar antropológico sobre práticas de ensino e aprendizagem musical. Revista da ABEM, v. 8, n. 5, 2000.

ARROYO, Margarete; CHIARINI, Caio; YAMAOKA, Denise. Educação musical e políticas públicas para proteção social básica e medidas socioeducativas envolvendo adolescentes na cidade de São Paulo. OPUS, v. 25, n. 3, p. 446-473, 2019.

ASAD, Talal. Introduction”. In: Anthropology and the colonial encounter. New York: Humanities Press, p. 9-19; 103-118, 1973.

BARRE, Jorge de la. Sociologia e etnomusicologia: o diálogo. Antropolítica-Revista Contemporânea de Antropologia, n. 32, 2012.

BARROS, Liliam; SEVERIANO, Rafael (Orgs). Arqueologia Musical Amazônica. 1ª Ed.; Editora Paka Tatu. 2018, 144 p.

BASTOS, Rafael José de Menezes. Esboço de uma teoria da música: para além de uma antropologia sem música e de uma musicologia sem homem. ACENO-Revista de Antropologia do Centro-Oeste, v. 1, n. 1, p. 49-101, 2014.

CAMPOS, Nilceia da Silveira Protásio. Bandas e fanfarras escolares: uma análise a partir de três escolas em Campo Grande/MS. Cadernos de História da Educação, v. 8, n. 2, 2009.

CASTRO, Celso. Malinowski e a mágica da pesquisa de campo antropológica. In Textos Básicos de Antropologia cem anos de tradição: Boas, Malinowski, Lévi-Strauss e outros. Ed. 1ª; ZAHAR Editora. 2016.

DAYRELL, Juarez. 2002. O rap e o funk na socialização da juventude. In Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 117-136.

DUARTE, Maricelma Tavares. REDES SOCIAIS VIRTUAIS, SOCIABILIDADE JUVENIL: os sentidos atribuídos por um grupo de jovens do ensino médio da rede pública de educação de Porangatu. Dissertação de Mestrado (Educação). Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 175 p. 2016.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos. 1952.

FRANCO, Pedro Silveira; AMENT, Mariana Barbosa. A importância e os benefícios da Educação Musical na infância. Educação-Dossiê: Estudos interdisciplinares em educação musical. Revista Científica do Claretiano, v. 7, n. 3, p. 103-113, 2017.

GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978, p. 13-41.

GROUT, Donald J. e Palisca, Claude. História da música ocidental. Lisboa: Gradiva, 2007.

LÜHNING, Angela; TUGNY, Rosângela Pereira de (Ed.). Etnomusicologia no Brasil. SciELO-EDUFBA, 2016.

MALINOWSKI, Bronisław. Argonautas do Pacífico Ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné Melanésia. 3.ed. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1984.

MARRA, Pedro Silva; GARCIA, Luiz Henrique Assis. Entre Umas e Outras: tempo, sociabilidade e música popular em bares da cidade. In COMUN. MÍDIA CONSUMO, SÃO PAULO, v. 15, n. 42, p. 34-53. 2018.

MCCORMICK, L. Tuning in or turning off: performing emotion and building cosmopolitan solidarity international music competitions. In Ethnic and Racial Studies, (37), nº. 12: 2261-2280. 2014.

OLIVEIRA, Helen Silveira Jardim de. Educação musical segundo uma perspectiva sociocultural: reflexões teóricas e práticas. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, p. 592-622, 2019.

PIEDADE, Acácio Tadeu de C. Etnomusicologia e estudos musicais: uma contribuição ao estudo acadêmico do jazz. Revista Nupeart, v. 4, n. 4, p. 59, 2006.

PRAVAZ, Natasha. Tambor de Crioula in Strange Places: The Travels of an Afro-Brazilian Play Form. In Anthropological Quarterly, (86), Number 3, Summer: 825-850. 2013.

PRIOLLI, Maria Luiza de Mattos. Princípios Básicos da Música Para a Juventude. Rio de Janeiro: CASA OLIVEIRA DE MÚSICA LTDA EDITORA, v. 1, 48ª edição revista e atualizada. 2008.

SANTOS, José Ricardo Marques dos. Malandros sem Carnavais, Carnavais sem Heróis: Juventude, Geração e Sociabilidade entre Jovens ligados ao Rap e ao Rock nas cidades de São Carlos, São José do Rio Preto e Ribeirão Preto. Dissertação de Mestrado (Ciências Sociais) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 176 p. 2006.

SEEGER, Anthony. Etnografia da música. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), v. 17, n. 17, p. 237-260, 2008.

SUSTAS, S. E. Consumos de drogas sintéticas y discursos cerebrales en la movida electrónica de Buenos Aires. In Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), p. 61-74. 2019.

VARELA, Pedro; RAPOSO, Otávio; FERRO, Lígia. Redes de sociabilidade, identidades e trocas geracionais: Da “Cova da Música” ao circuito musical africano da Amadora. In: Sociologia, problemas e práticas, n.º 86, pp. 109-132. 2018.

ZACARIAS, Vinícius Santos da Silva. Os viados de fanfarra e a fechação regulada: o jogo de gênero e raça no campeonato baiano. Revista Periódicus, v. 1, n. 13, p. 247-276, 2020.

Published

2023-12-29

How to Cite

Guimarães, A. (2023). SOCIABILITIES MEDIATED BY MUSIC IN BANDS AND FANFARES: A MUSICAL ETHNOGRAPHY IN THE MUNICIPALITY OF BRAGANÇA, PARÁ, BRAZIL. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(1), 161–184. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12866