INFLUENCE OF PERFORMANCE CUES ON THE OPTIMIZATION OF PIANO TEACHING AND LEARNING IN YOUNG PEOPLE
Keywords:
Memorization; piano; performance cuesAbstract
This work is based on a multiple case study on the process of learning and memorizing musical pieces by four young students from the “Núcleo de Excelência Pianística”, anextension project at the State University of Santa Catarina. The research aims to evaluate the applicability of the "performance cues", a concept from the areas of cognitive science and music psychology proposed by Dr. Roger Chaffin, as a tool for teaching piano. The subjects were divided into a control group and an experimental group. Participants received piano lessons for a semester, taught by the 1st author of this research, with the aim of learning and performing a piece of music from memory. Through observation of classes, analysis of interviews and evaluation of the subjects' performances, it became evident that the performance cues helped in the organization and categorization of musical elements, contributing to greater awareness, consistency and fluency in their playing.
Downloads
References
AQUINO, Selva Viviana Martínez. Guias de Execução na Memorização do Segundo Movimento da Sonata Nº 2 de Dmitri Shostakovich. Dissertação de Mestrado, UFRGS, Porto Alegre, 2011.
AQUINO, Selva Viviana Martinez. A utilização de guias de execução por alunos iniciantes de piano de 8 a 14 anos de idade. Tese de Doutorado, Curso de Práticas Interpretativas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
ALVES, Ariel da Silva. A utilização de guias de execução como estratégia de memorização do primeiro movimento da Partita em lá menor de J. S. Bach (BWV1013) para flauta solo. Dissertação de Mestrado, Curso de Práticas Interpretativas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
BARROS, Luís Claudio. A pesquisa empírica sobre o planejamento da execução instrumental: Uma reflexão crítica do sujeito de um estudo de caso. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2008.
BRAGANOLO, Bibiana Maria. Guias de execução para memorização aplicados à interpretação das Variações Abegg de Robert Schumann. Tese de Doutorado, Curso de Práticas Interpretativas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
CHAFFIN, Roger; IMREH, Gabriela; CRAWFORD, Mary. Practicing perfection: memory and piano performance. Mahwah: Erlbaum, 2002.
CHAFFIN, Roger; LEMIEUX, Anthony. General Perspectives on Achieving Musical Excellence. In: WILLIAMON, Aaron. Musical Excellence: Strategies and techniques to enhance performance. Nova York: Oxford University Press, 2004, p. 19-40.
CHAFFIN, Roger; LOGAN, Topher. Practicing Perfection: How concert soloists prepare for performance. Advances in Cognitive Psychology, v.2, n.2-3, p.113-130, 2006.
CHAFFIN, Roger. Draft research protocol for the Survey of Musicians. Use of Performance Cues. Music Performance Laboratory, Dept of Psychology, University of Connecticut, 03/01/2009.
CHAFFIN, Roger; LISBOA, Tânia; LOGAN, Topher; BEGOSH, Kristen. Preparing for memorized cello performance: the role of performance cues. Psychology of Music, v. I, 2009.
CHAFFIN, Roger; LOGAN, Topher R.; BEGOSH. Kristen T. A memória e a execução musical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 20, n. 34/35, 223-244, 2012.
CHAFFIN, Roger. Estratégias de recuperação da memória na execução musical: aprendendo Clair de Lune. Em Pauta, Porto Alegre, v. 20, n. 34/35, p. 187-221, janeiro a dezembro 2012.
ERICSSON, K. Anders; KRAMPE, Ralf; TESCH-ROMER, Clemens. The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, v. 100, n.3, 1993, p. 363-406.
GERBER, Daniela Tsi. A memorização musical através dos guias de execução: um estudo de estratégias deliberadas. Tese de Doutorado, Curso de Práticas Interpretativas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
GERLING, Cristina Capparelli. Barcarola. Op. 60 de F. Chopin: Etapas e estratégias de aprendizagem. Art Research Journal, v.1/2, 2014, p.59-75
GINSBORG, J.; CHAFFIN, R.; NICHOLSON, G. Shared performance cues in singing and conducting: a content analysis of talk during practice. Psychology of Music, v.34, n.2, 2006, p.167-194.
JOHNSTON, Philip. The Practice Revolution: Getting great results from the six days between music lessons. PracticeSpot Press: Australia, 2002.
JORGENSEN, Harald. Strategies for Individual Practice. In: WILLIAMON, Aaron. Musical Excellence: Strategies and techniques to enhance performance. Nova York: Oxford University Press, 2004, p. 85-103.
MACMILLAN, Jenny. Successful Memorising. Piano Professional, Cambridge, p. 6-19, set. 2004. Disponível em <http://www.jennymacmillan.co.uk/Memorising%20x%204%20for%20PP.pdf> acesso em 30 de julho, 2015.
MAGUIRE, Eleanor A.; VALENTINE, Elizabeth R.; WILDING, John M.; KAPUR, Narinder. Routes to remembering: the brains behind superior memory. Nature Neuroscience, Londres, v.6 n.1, p. 90–95. Jan. 2003.
MANICA, Michele Irma Santana. Memorização e estudo com guias de execução na peça Image, de Eugène Bozza. Tese de Doutorado, Curso de Música, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
MCPHERSON, Gary; SCHUBERT, Emery. Measuring Performance Enhancement in Music. In: WILLIAMON, Aaron. Musical Excellence: Strategies and techniques to enhance performance. Nova York: Oxford University Press, 2004, p. 61-82.
MISHRA, Jennifer. Context-Dependent Memory: Implications for Musical Performance. Update: Applications of Research in Music Education, 20(2), 27-31.
NEUHAUS, H. The art of piano playing. Nova York: Praeger Publishers, 1973.
NOBRE, Ana Camila; CONTIJO, Leila Amaral. Informação através da cor: a construção simbólica psicodinâmica das cores na concepção do produto. Modapalavra: E-periódico, Florianópolis, v. 9, p.63-71, jan. 2012. Disponível em: <http://www.ceart.udesc.br/modapalavra/edicao9/arquivos/4._ARTIGO_MODAPALAVRA_VOL_9_NOBRE.pdf>. Acesso em 20 out. 2015.
NOICE, H; JEFFREY, J.; NOICE, A.; CHAFFIN, R. Memorization by a jazz pianist: A case study. Psychology of Music, v.36, 2008, p. 63-79.
PEDROSA, Taís; TOUTAIN, Lídia. O uso das cores como informação em interfaces digitais. VI Cinform, Salvador, junho, 2005.
PEREIRA, Antonio de Sá. Ensino Moderno de Piano: Aprendizagem Racionalizada. 2. ed. São Paulo: Carlos Wehrs, 1948.
RADVANSKY, Gabriel A. Human Memory. 3. ed. New York: Routledge, 2017.
SCHMITZ, Aillyn da Rocha Unglaub. Reflexões sobre estratégias de estudo em música de câmara a partir do reconhecimento dos "guias de execução musical". Dissertação de Mestrado, Curso de Práticas Interpretativas, UDESC, Florianópolis, 2010.
VIANNA, Vera Lucia Portinho. Memorização aplicada à execução musical. Expressão: Revista do Centro de Artes e Letras, Santa Maria, p. 54-58, jan. 2003.
WILDT, Francisco. O uso do mapeamento na memorização do Allegro Moderato da Sonatina Nº3 de Juan Carlos Paz: Uma abordagem prática. Dissertação de Mestrado, UFRGS, Porto Alegre, 2004.
WILLIAMON, Aaron. The value of performing from memory. Psychology of Music, Reino Unido, n. 27, 1999, p. 84-95
WILLIAMON, Aaron; AIELLO, Rita. Memory. In: PARNCUTT, Richard; MCPHERSON, Gary E. (ed.). The science and psychology of music performance: Creative Strategies for Teaching and Learning. Nova York: Oxford University Press, 2002. p. 167-182.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.