Challenges of teaching in higher music education

what is the role of the professor's knowledge?

Authors

  • Ricardo Abdalla Barros Prefeitura Municipal de Ipeúna
  • Maria Antonia Ramos de Azevedo Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
  • Fernando Stanzione Galizia Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Keywords:

Music Education, University Pedagogy, Higher Education in Music, Teaching Knowledge

Abstract

This article is the result of a doctoral thesis in Education. The question that guided the study was: which knowledge base predominates among the professors graduated in Music who teach at Music courses at the three São Paulo state universities and which knowledge need to be developed in the search for the quality of teaching in order to overcome a pedagogical action based on the logic of instrumental teaching instead of training that goes beyond learning a particular musical instrument? Supported by the qualitative paradigm, three types of data collection were carried out: online questionnaire, semi-structured interviews, and participant observations. The analysis was based on Bardin's (2011) content analysis assumptions. The theoretical framework was built on the ideas of authors in the field of Education and Music Education, such as Tardif (2014); Gauthier, Martineau, Desbiens, Malo and Simard (2013); Azevedo (2009) and Araújo (2005). In the final considerations, we highlight the importance of unveiling knowledge base teaching, contributing to the pedagogical action of teachers who work in music courses, since their professional actions are linked to teaching and not just to the instrumentalist action of teaching. In this sense more studies and researches are urgently needed to advance the teaching qualification of music teachers in higher education.

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Author Biographies

Ricardo Abdalla Barros, Prefeitura Municipal de Ipeúna

Doutor em Educação pela UNESP Rio Claro. É licenciado em Música e possui, também, graduação em Pedagogia e Letras. Combinando sua formação em regência de banda sinfônica pelo Conservatório Dramático e Musical “Dr. Carlos de Campos” de Tatuí, é professor de Música da Prefeitura do Município de Ipeúna, onde também atua como regente da banda municipal. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (GEPPU) da UNESP Rio Claro. Tem experiência nas áreas de Educação e Artes, tendo se dedicado a pesquisas sobre metodologia do ensino de Música e pedagogia universitária.

Maria Antonia Ramos de Azevedo, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Especialização em Psicopedagogia, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria; Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo; Pós-doutorado em Pedagogia Universitária na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); MBA em Gestão, Inovação em Instituições de Ensino (IPOG) e Livre Docência em Pedagogia Universitária pela UNESP Rio Claro. É professora na área de Didática e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (GEPPU) certificado no CNPq. É credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP Rio Claro na Linha de Pesquisa "Linguagem - Experiência - Memória – Formação”.

Fernando Stanzione Galizia, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professor Associado da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), tem atuado no curso de Licenciatura em Música, modalidade presencial, e atuou também nos cursos de Pedagogia, modalidades presencial e à distância e de todas as demais Licenciaturas desta universidade. Credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Educação e ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Musical e Pedagogia Universitária (GEPEMPU) e vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (GEPPU), da UNESP Rio Claro. Tem experiência nas áreas de Educação e Artes, com ênfase em educação musical e pedagogia universitária.

References

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Published

2024-01-05

How to Cite

Abdalla Barros, R., Ramos de Azevedo, M. A., & Stanzione Galizia, F. (2024). Challenges of teaching in higher music education: what is the role of the professor’s knowledge?. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 27(2), 195–220. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12871