Voz Entrecortada

another way to think about the body in composition and performance processes

Authors

Keywords:

collaborative creative processes, artistic research, flute, body, voice

Abstract

This article relates the creation Voz Entrecortada, for flute, voice and body, a collaborative process between two artist-researchers. In a posture linked to Artistic Research, we seek to develop a methodology that rethinks the corporeal dimension in musical activity, encompassing both composition and performance and, at the same time, questioning the traditionally hierarchical relationship between composer/performer. The score was generated from materials extracted from the flutist's sound and body improvisations, taking shape in written form later. From the musical text, a narrative was developed that addresses unusual body movements and vocal sounds, thus exploring other ways of using the body as expression in performance. Voz Entrecortada brings reflections on poetic images relating voice and instrument, different ways of thinking time in creative courses, as well as crossings and mutual learnings valuing the body, its potentialities and subjectivities as an essential element in musical creation. In this way, we observe that improvisation, writing and performance intermodulate throughout the process and do not represent rigid stages, but flexible phases in interaction.

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Author Biographies

Pedro Yugo Sano Mani, Universidade Estadual de Campinas

Yugo Sano Mani é Doutorando em Música - Linguagem e Sonologia pela Universidade Estadual de Campinas. Fez mestrado em Música - Sonologia/Processos de Criação Musical e graduação em Música - Composição, ambos pela Universidade de São Paulo. Realizou pesquisa BEPE pela FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo) na Université Paris 8 (França) em 2020. Atua como compositor para diversos meios, como música de concerto, música de cena (teatro) e trilhas para produções audiovisuais.

Letícia Maia Durante, Universidade de Aveiro

Letícia é aluna no terceiro ano do Doutorado em Performance de flauta transversal na Universidade de Aveiro, Portugal. Seus principais interesses, no âmbito da Investigação Artística, compreendem a exploração do corpo na performance e a colaboração compositor-intérprete para a criação de novas composições e performances. Anteriormente ela obteve dois mestrados (performance e pedagogia) na Haute École de Musique de Lausanne, Suíça, assim como um bacharelado em flauta transversal na UNESP-São Paulo.

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Sites

Caroline Denervaud. https://carolinedenervaud.com/ Acesso em: 17 jan. 2024

Published

2024-12-08

How to Cite

Sano Mani, P. Y., & Maia Durante, L. (2024). Voz Entrecortada: another way to think about the body in composition and performance processes. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 28, e282404. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/13084