A morte nos filmes soviéticos e russos sobre a Segunda Guerra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2525-3050.2023.v8n16.e11879

Keywords:

Monument; Cinema; Second war; USSR

Abstract

The frequency and different depictions of death in Soviet and Russian World War II cinema have changed over time. Marc Ferro's cinematographic history allows us to identify the tensions that fueled them: different political groups, social memories and historical conjunctures produced monumental and demonumentalizing works (partial or total) in the USSR about the meaning of death. After its end, this tension was maintained by internal or external funding sources. We selected 54 war films produced between 1945 and 2019 (32 Soviet, 22 Russian, including remakes) considered of interest for the way in which they expressed such variations and periodicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moises Franciscon, Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Paraná, Brasil

A frequência e as diversas representações da morte no cinema soviético e russo sobre a Segunda Guerra foram modificadas ao longo do tempo. A cine-história cinematográfica de Marc Ferro permite identificar as tensões que as alimentaram: diferentes grupos políticos, memórias sociais e conjunturas históricas produziram na URSS obras monumentalizadoras e desmonumentalizadoras (parciais ou totais) sobre o significado da morte. Após seu fim, essa tensão foi mantida pelas fontes de financiamento internas ou externas. Foram selecionados 54 filmes bélicos produzidos entre 1945 e 2019 (32 soviéticos, 22 russos, inclusive refilmagens) considerados de interesse, pela maneira de expressão de tais variações e periodicidade.

References

Aleksiévitch, S. (2016). A Guerra não tem rosto de mulher. São Paulo: Companhia das Letras.

Anderson, B. (2008). Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras.

Bo, J. L. (2019). Cinema para russos, cinema para soviéticos. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.

Bogachev, B. (2017). For the Motherland! For Stalin! Oxford: Oxford University Press.

Clairvaux, B. (1993). Obras completas de San Bernardo. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Clark, K. (2000). The Soviet novel: history as ritual. Bloomington: Indiana University Press.

Davies, R. W.; Harrison, M. & Wheatcroft, S. G. (2005). Economic transformation of the Soviet Union, 1913–1945. Cambridge: Cambridge University Press.

Dobroszycki, L. & Gurock, J. (1993). The Holocaust in the Soviet Union. Armonk: M.E. Sharpe.

Donald, R. (2017). Hollywood enlists! Propaganda films of World War II. Lanham: Rowman & Littlefield.

Edele, M. (2008). Soviet veterans of the Second World War: a popular movement in an authoritarian society, 1941-1991. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199237562.001.0001

Edwards, R. (Org.). (2018). The Eastern Front. Lanham: Stackpole Books.

Fedor, J.; Kangaspuro M.; Lassila J. & Zhurzhenko, T. (2017). War and memory in Russia, Ukraine and Belarus. London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66523-8

Ferro, M. (1975). O filme: uma contra-análise da sociedade?. In P. Nora. (Org.). História: novos objetos (pp. 202-203). Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Ferro, M. (1992). Cinema e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Ferro, M. (2008). El Cine, una visión de la historia. Madrid: Akal.

Figes, O. (2017). Uma história cultural da Rússia. Rio de Janeiro: Record.

Fonseca, O. (2018). Impressões de Maksim Górki sobre Vassíli Sleptsov. Cadernos de Literatura em Tradução, 20, 250-268. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5388.v0i20p250-268

Forczyk, R. (2021). Stalingrad 1942–43. Oxford: Osprey.

Glantz, D. (1999). Zhukov's greatest defeat. Lawrence: University Press of Kansas.

Hinerman, N. & Glahn, J. A. (2012). The Presence of the dead in our lives. Nova York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789401208529

Hodgson, K. (1996). Written with the bayonet: Soviet Russian poetry of World War Two. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317637

Kattago, S. (2009). War memorials and the politics of memory: the Soviet war memorial in Tallinn. Constellations, 16 (1), 150-166. https://doi.org/10.1111/j.1467-8675.2009.00525.x

Khrushchev, N. (1971). Memórias. São Cristovão: Artenova.

Koppes, C. & Black, G. (1990). Hollywood goes to war: how politics, profits and propaganda shaped World War II movies. Berkeley: University of California Press.

Labarrère, A. (2009). Akal Atlas del Cine. Madrid: Akal.

Lawton, A. (1992a.). Kinoglasnost: Soviet cinema in our time. Cambridge: Cambridge Press.

Lawton, A. (Org.). (1992b) The Red screen. London: Routledge.

Le Goff, J. (2003). História e Memória. Campinas: UNICAMP.

Lowe, K. (2017). Continente selvagem: o caos na Europa depois da Segunda Guerra. Rio de Janeiro: Zahar.

Maslov, A. (2016). Fallen Soviet generals. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315037882

McDowell, J. (1974, September). Soviet civil ceremonies. Journal for the Scientific Study of Religion, 13 (3), 265-279. https://doi.org/10.2307/1384758

Montefiore, S. (2006). Stálin: a corte do czar vermelho. São Paulo: Companhia das Letras.

Morland, P. (2019). A maré humana. Rio de Janeiro: Zahar.

Munhoz, S. (2020). Guerra Fria: história e historiografia. Curitiba: Appris.

Napolitano, M. (2010). Vencer satã só com orações: políticas culturais e cultura de oposição no Brasil dos anos 1970. In D. Rollemberg & S. Quadrat (Orgs.). A construção social dos regimes autoritários: Brasil e América Latina (pp. 145-176). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Napolitano, M. (2011). A escrita fílmica da história e a “monumentalização” do passado. In M. H. Capelato; E. Morettin; M. Napolitano & E. T. Saliba. História e cinema (pp. 65-84). São Paulo: Alameda.

O'brien, M.-E. (2006). Nazi cinema as enchantment: the politics of entertainment in the Third Reich. Rochester: Camden House.

Oliveira, D. (2011). O cinema e a Segunda Guerra Mundial no século XXI. Anais do VIII Encontro Nacional de História da Mídia. Universidade Estadual do Centro-Oeste.

Pereira, W. P. (2012). O Poder das Imagens. São Paulo: Alameda.

Piovezan, A. (2014). Morrer na guerra: instituições, ritos e devoções no Brasil (1944-1967). [Tese de Doutorado em História, Universidade Federal do Paraná], Curitiba, PR.

Segrillo, A. (2015). De Gorbachev a Putin. Curitiba: Prismas.

Shaun. W. (2016, November 23). Russian war film set to open amid controversy over accuracy of events. The Guardian, online. https://www.theguardian.com/film/2016/nov/23/russian-war-film-set-to-open-against-controversy-over-accuracy-of-events.

Taylor, R. (1998). Film Propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany. Londres: I.B. Tauris.

Thurston, R. & Bonwetsch, B. (2000). The people's war: responses to World War II in the Soviet Union. Chicago: University of Illinois Press.

Youngblood, D. (2007). Russian war films: on the cinema front, 1914-2005. Lawrence: University Press of Kansas.

Zinchenko, O. (Org.). (2018). The war and myth. Kiev: Ukrainian Institute of National Remembrance.

Published

2023-07-01

How to Cite

Franciscon, M. (2023). A morte nos filmes soviéticos e russos sobre a Segunda Guerra. Revista M. Estudos Sobre a Morte, Os Mortos E O Morrer, 8(16). https://doi.org/10.9789/2525-3050.2023.v8n16.e11879