Embrechado no Cemitério Nosso Senhor dos Aflitos, Nazaré, Bahia: o porquê de preservar
DOI:
https://doi.org/10.9789/2525-3050.2024.v9n17.e12073Keywords:
Embrechados, Cemitério Nosso Senhor dos Aflitos, Recôncavo da Bahia, Arte, PreservaçãoAbstract
The present article aims to bring reflections on the need for preservation planning for the tessellations, having as a speech reference the compositions in the benches and sheep present in the Cemitério Nosso Senhor dos Aflitos, in Nazaré - Recôncavo da Bahia. Tessellation is a technique of artistic parietal coating, emerged in Europe in the 16th century and applied in Brazil around the 19th century. Their symbolic and material systems transmit values, social hierarchies and knowledge. Due to the fact that it is an art of secular configuration, no longer applied today, and due to the scarcity of research on the subject, there is a certain inapplicability of preservation policies and this positioning allows us here perspectives in search of preserving, highlighting its importance for the integrity physics.
Downloads
References
Aktaş, Ş. (2008). Tombs of the Exedra Type and Evidence from the Pataran Examples. Adalya.
Almeida, M. G., Santana, J. C. de A., & Silva, R. F. (2020). Práticas religiosas no espaço cemiterial: observações sobre o Cemitério do Bonfim. Revista M. Estudos Sobre a Morte, Os Mortos e o Morrer, 4 (8), 361-382. https://doi.org/10.9789/2525-3050.2019.v4i8.361-382.
Baudrillard, J. (2008). O Sistema dos Objetos. Trad. Zulmira Ribeiro Tavares. São Paulo: Perspectiva.
Bruno, M. C. (2020, janeiro a julho). Museologia: entre abandono e destino. Revista Museologia & Interdisciplinaridade, 9 (17), 19-28. https://doi.org/10.26512/museologia.v9i17.31590.
Candau, J. (2014). Memória e Identidade. Trad. Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto.
Castro, R. V. (2005). O quarto de Getúlio: representações e memória na política brasileira, In C. P. de Sá (Org.). Memória, imaginário e representações sociais (pp. 199-208). Rio de Janeiro: Editora Museu da República.
Comerlato, F., & Santos Neta, C. J. F. (2014, jan-jun). Torres reluzentes: os embrechados em igrejas do Recôncavo da Bahia. Cadernos do Lepaarq, 11 (21), 273-288.
Comerlato, F., & Teixeira, C. P. (2017). Patrimônio cemiterial de Nazaré, Bahia: arte e arquitetura do cemitério Nosso Senhor dos Aflitos. Anais do VIII Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Cemiteriais.
Etchevarne, C. (2003). Reciclagem de faiança em Salvador. Contextos arqueológicos e tipos de utilização. CLIO-Série Arqueológica (UFPE), (16), 103-118.
Garcia, L. H. A. (2009). O lugar da História: intervenções museais no espaço urbano em Belo Horizonte. Anais da VII Semana dos Museus USP. Universidade de São Paulo.
Huyghe, R. (1965). Os Poderes da Imagem. São Paulo: Editora Difel.
Neves, J. C. (1995). Jardins e Palácio dos Marqueses de Fronteira. 3º ed. Lisboa: Quetzal Editores.
Machado, Z. M. de O. (2012). Embrechado como representação de Arte: repertório religioso do século XIX em Maceió, Nazaré, Jaguaripe e Salvador. [Dissertação de Mestrado em Artes Visuais, Universidade Federal da Bahia, Salvador].
Machado, Z. M. O. (2011). Embrechado: uma abordagem iconográfica na parede do jardim da casa 34 na cidade de Salvador. Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Rio de Janeiro.
Marcondes, L. F. (1998). Dicionário de termos artísticos. Rio de Janeiro: Edições Pinakotheke.
Meco, J. (1997). Embrechados. Revista Monumentos (DGEMN), (7).
Meco, J. (2008). Azulejos e embrechados nos jardins portugueses dos séculos XVII e XVIII, In J. E.Franco, & A. C. C. Gomes. (Coord.). Jardins do mundo: discursos e práticas (pp. 405-411). Lisboa: Gradiva.
Mota, R. M. M. C. (2020). Louças vidradas: de Portugal para o cemitério de Nazaré-BA. [Dissertação de Mestrado em Museologia, Universidade Federal da Bahia, Salvador].
Peirce, C. S. (1999). Semiótica. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva.
Quintas, J. A. T. C. (2011). Acções de salvaguarda e reabilitação do património. O exemplo do Palácio Fronteira. [Dissertação de mestrado apresentada no Departamento de Arquitetura de Interiores, Universidade de Lisboa].
Santos Neta, C. J. F. (2014). Documentação Museológica para Embrechados do Recôncavo da Bahia: Uma proposta para a torre sineira da Igreja do Antigo Seminário de Belém, Cachoeira – BA. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia].
Santos Neta, C. J. F. (2017). Tesselas da Museologia: a documentação e a comunicação dos embrechados nas igrejas do Recôncavo Baiano. [Dissertação de Mestrado em Museologia, Universidade Federal da Bahia].
Santos Neta, C. J. F. (2023). Potencial Histórico-Cultural dos Embrechados: estudo de caso no Cemitério De Nazaré – BA. [Tese de Doutorado em Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal do ABC].
Senra, F. O., Castro, N. F., & Ribeiro, R. C. C. (2017). Caracterização das argamassas do Jardim das Princesas do Museu Nacional da Quinta da Boa Vista, RJ. Anais da jornada de iniciação científica, 25. Rio de janeiro.
Silva, A. L. (2012). Conservação e valorização do patrimônio: os embrechados do Paço das Alcáçovas. Lisboa: Esfera do Caos.
Silva, D. O. S. (2009). Missão Artística Francesa “A colônia de artistas de Le Breton”. Revista Pesquisa em Debates, 6 (1), 1-10. https://docplayer.com.br/6158176-Missao-artistica-francesa-a-colonia-de-artistas-de-le-breton-french-mission-arts-the-colony-of-artists-of-le-breton.html>.
Teixeira, A. C. F. (2015). Embrechado no buçaco: história, técnica e caracterização. Estudo para a sua conservação. [Dissertação de mestrado apresentada no Departamento de Engenharia Civil, Universidade de Aveiro. Portugal].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Licença Creative Commons CC BY 4.0