LIQUID VOICES

A POSTOPERA?

Authors

  • Rita de Cássia Domingues dos Santos UFMT/ECCO
  • André Ricardo de Souza Universidade Estadual do Paraná
  • Maria Cecília de Oliveira Fundação das Artes de São Caetano do Sul

Keywords:

Brazilian contemporary opera; postopera; aesthetics of impurity; intertextuality

Abstract

This paper proposes a reflection about the cinematic opera Liquid Voices: a história de Mathilda Segalescu (Liquid voices: the story of Mathilda Segalescu), by the Brazilian composer Jocy de Oliveira, based on concepts borrowed from studies on contemporary performing arts, among them the term postopera proposed by Jelena Novak, with all the implications towards the relationship body-voice in a post-dramatic context. In this discussion we also approach the mutual influence of opera and cinema on the development of these two languages during the twentieth century, as well as certain aspects of intertextuality in post-modern aesthetics or, as Guy Scarpetta puts it, a aesthetics of impurity. After a brief contextualisation of Oliveira’s music-dramatic production in Brazilian concert music in the last decades, we seek to identify elements in her opera that could qualify it as a postopera. The goal here is to contribute with the understanding of contemporary opera by an interdisciplinary approach, gathering theoretic elements from music, theatre and cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Domingues dos Santos, UFMT/ECCO

Compositora e pianista, é mestre pela ECA/USP, e bacharel em Composição e Regência pela UNESP. Autora, dentre outros textos, do livro Repensando a Terceira Fase Composicional de Gilberto Mendes (2019), tendo realizado pesquisa sobre a ópera O Corvo Branco, de Philip Glass, com a Drª Jelena Novak, na Universidade Nova de Lisboa. Doutora em Estudos de Cultura Contemporânea (UFMT), com período sanduíche na Bangor University (UK), é docente da Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea (ECCO) e do Departamento de Artes da FCA/UFMT. Realizou estágio pós doutoral na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (USP) com o projeto intitulado “GALÁXIAS: matizes minimalistas na segunda fase composicional de Rodolfo Coelho de Souza”; e atualmente desenvolve  o projeto composicional da postopera “Cartas para Yataro”, com estreia prevista para dezembro de 2023.

André Ricardo de Souza, Universidade Estadual do Paraná

André Ricardo de Souza é regente e compositor. Graduou-se Bacharel em Música (Habilitação em Composição e Regência) pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP), é Mestre em Música pela mesma instituição, e Doutor em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (USP). Seu trabalho se desenvolve na interface entre música e linguagem, atuando principalmente nas áreas de técnica e expressão vocal (canto e fala), abordagens teóricas da interpretação musical vocal, e mais recentemente na investigação sobre a genealogia e natureza do espetáculo dramático-musical. É professor adjunto na Universidade Estadual do Paraná, Campus Curitiba II (Faculdade de Artes do Paraná), responsável pelas disciplinas de canto coral e regência. Como compositor atua principalmente em espetáculos de teatro, produzindo música incidental para a cena e também musicais. É autor dos musicais Orfeu XXI (2012) e Desatinos (2015, inédito).

Maria Cecília de Oliveira, Fundação das Artes de São Caetano do Sul

Specialization in Health: Professional Voice; Doctorate and Master in Arts/Music from ECA-USP; Studies in Psychology and Psychoanalysis. Creator, artistic director of Cia Opera de Papel, of the VOZ-inMovimento Workshops, with solid research in Voice and Body Awareness, Historical Music, Vocal Repertoire, Music and Self-Knowledge. He works in consolidated performances in Brazilian music, operas, chamber and symphonic-choral music. He taught undergraduate and graduate courses at Faculdade Paulista de Artes and UniCSul. She was coordinator of the Fundação das Artes Music School, where she works as an effective teacher in Singing, Conducting and Vocal Coaching. He constantly directs and prepares full productions of operas such as: Dido and Eneas, Barber of Seville, Pedro Malazarte, L'Amico Fritz, Bastien und Bastienne, La Serva Padrona, Opera inCena shows, etc. He also idealized, produced and directed events and festivals which have contemplated numerous professionals and students of the Arts, such as the Gala Lírica, Grande ABC Festival de Artes Integradas and Festival de Coros de SCSul. The paper was selected for the 4th International Symposium on Chorusology Choral Art-2016: VOICE & SCIENCE-Vocal Pedagogy-Body Awareness and Proprioceptive in Vocal Guidance. She was awarded the Commendation of the Maestro Carlos Gomes Cultural Merit Order and was also awarded the chancellor of the Cultural Personality of the Maestro and Composer Carlos Gomes Order of Merit.

Published

2023-05-04 — Updated on 2023-05-08

Versions

How to Cite

Santos, R. de C. D. dos, Souza, A. R. de, & Oliveira, M. C. de. (2023). LIQUID VOICES: A POSTOPERA?. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 26(2), 1–24. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/12024 (Original work published May 4, 2023)

Issue

Section

Thematic dossier