REPERTÓRIO PORTUGUÊS PARA PIANO SOLO COM TÉCNICAS ESTENDIDAS

PEÇAS DIDÁTICAS PARA OS NÍVEIS ELEMENTAR E INTERMEDIÁRIO

Authors

  • Gisele de Oliveira Mota Universidade de Brasília

Keywords:

pedagogia do piano, pedagogia da performance, música contemporânea, técnica pianística, técnicas estendidas.

Abstract

PORTUGUESE REPERTOIRE FOR SOLO PIANO WITH EXPANDED TECHNIQUES: DIDACTICAL PIECES FOR ELEMENTARY AND INTERMEDIATE TEACHING LEVELS.

Abstract: In the 20th century, the piano was one of the main instruments for experimenting with new techniques and sounds. Considering that extended techniques have been used in Portuguese piano music for over 60 years, the lack of 21st century repertoire in recitals, concerts and piano curriculum reveals a technical and aesthetic challenge for teachers, performers and students of the instrument. Based on the classification of progressivity (Vaes, 2009) and the pedagogical use of techniques extended to the piano (Tsanko, 2020) in conjunction with the classification of progressivity of canonical repertoire for elementary and intermediate levels (Zorzetti, 2010 and Uzler, 1991), this article presents a list of pieces for piano, for beginner and intermediate levels, by composers from Portugal that uses extended techniques. The aim is, therefore, to bring out to light works that can promote familiarity with these differentiated pianistic techniques already in the first years of learning.

Keywords: piano pedagogy, performance pedagogy, contemporary music, piano technique, extended techniques.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele de Oliveira Mota, Universidade de Brasília

Doutora em Colaboração Pianística e Música de Câmara pela Florida State University (EUA) e pós-doutora em música contemporânea pela  Universidade Nova de Lisboa - Portugal, já tocou com instrumentistas e cantores dos EUA, Hungria, Áustria, Coreia, França, Porto Rico, atuou em óperas no Brasil e nos Estados Unidos, em coros e em peças de teatro. Faz parte do Duo Calliandra com a soprano Janette Dornellas apresentando canções de câmara de compositoras brasileiras, repertório coletado através de contínua pesquisa acadêmica. Além da carreira de pianista colaboradora, apresenta-se em recitais solo no Brasil e mais, recentemente, em turnê pela Europa.  Em 2014 lançou o CD “Luz e Névoa – Canções de Câmara de Alberto Nepomuceno” com o tenor André Vidal.  Desde 2016 é professora de piano, música de câmara e de piano colaborativo da Universidade de Brasília. Faz parte do Grupo de Pesquisas “Acervo de partituras de Hermelindo Castello Banco (APHECAB)” com foco em compositoras brasileiras. Coordena o Laboratório de Pesquisas Pianísticas (LPP), onde tem desenvolvido estudos sobre a inter-relação entre poesia e música, entre análise e performance musical e, atualmente, tem como seu principal tópico de pesquisa o repertório para piano e música de câmara com piano de compositoras brasileiras. É fundadora e presidente da Associação Brasileira de Piano Colaborativo (ABPC). Orcid: 0000-0001-5746-0524

References

AKBULUT, Şirin. (2010). The use of extended piano techniques at conservatories in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), pp. 3080-3087.

CARDASSI, L. O Piano do Desassossego: Técnicas Estendidas na Música de

Felipe Almeida Ribeiro. Musica Hodie, v.11 n.2, 2011.

DELTRÉGIA, Claudia Fernanda. O uso da música contemporânea na iniciação ao Piano. 1999. 499f. Dissertação (Mestrado em Artes – Música) – Departamento de Música, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 1999.

DALDEGAN, Valentina. Técnicas estendidas e música contemporânea no ensino de flauta transversal para crianças iniciantes. Curitiba: DeArtes, 2009.

DALDEGAN, Valentina e DOTTORI, Maurício V. Técnicas Estendidas e Música Contemporânea no Ensino de Instrumento para Crianças Iniciantes. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 11, n. 2, 2012. DOI: 10.5216/mh.v11i2.21815. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/21815 . Acesso em: 8 ago. 2023.

FERNANDES, Maria Francisca Navarro C. G. Música contemporânea como estratégia de motivação no ensino de piano. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2012.

FERNANDES, Maria. João Correia. A interpretação ao piano no século XXI: novas técnicas e recursos (Dissertação de Mestrado). ESMAE, Instituto Politécnico do Porto. Porto, Portugal, 2015. http://hdl.handle.net/10400.22/8785

HUDICEK, Laurie Marie. Off key: A comprehensive guide to unconventional piano techniques. D.M.A. dissertation, University of Maryland, College Park, 2002.

ISHII, R. The Development of Extended Piano Techniques in Twentieth-Century American Music. Florida: Florida State University College of Music. Tallahassee, Florida, EUA, 2005.

MARK, L. M. Contemporary Music Education. New York: Schirmer Books, 1996.

PROULX, J.-F. (2009). A Pedagogical Guide to Extended Piano Techniques. Filadélfia: Temple University. Obtido de https://digital.library.temple.edu/digital/search/collection/p245801coll10/searcht erm/Proulx/field/creato/mode/any/conn/and/order/creato/ad/asc/cosuppress/1

THOMPSON, Ellen. Teaching and Understanding Contemporary Piano Music. San Diego, USA: Kjos West, 1976.

TSANKO, Vasil. O uso das técnicas expandidas no inicio da aprendizagem de um instrumento: o caso particular do piano. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2020.

VAES, Luk. Extended Piano Techniques in Theory, History and Performance Practice. Leiden: Leiden University, 2009.

RIBEIRO, Raquel. Liberato. As técnicas estendidas no ensino do piano (Dissertação de Mestrado). Universidade de Aveiro. Aveiro, Portugal, 2016. http://hdl.handle.net/10773/17875

Partituras:

FERREIRA, João. Aldeia de Pianópolis (1985). Obra não publicada

BASTOS, Paulo. 10 Peças infantis para piano (1967). Ed. Ava Editions, 2012.

NEVES, João Gonçalo. Histórias musicais do Joãozinho, op. 19 (2011). Obra não publicada.

LIMA, Cândido. Caderno de invenções: sons para descobrir, títulos para inventar - Piano B (2006-2011). Editora Centro de Investigação & Informação da Música Portuguesa (mic.pt), 2013.

MARTINS, Maria de Lourdes. “Catch I”. In: Compositores portugueses: repertório para pianistas - Volume III. Editores: Bruno Berthoise e João Pedro Mendes dos Santos. Ava Editions, 2016.

Published

2024-12-08 — Updated on 2025-01-12

Versions

How to Cite

de Oliveira Mota, G. (2025). REPERTÓRIO PORTUGUÊS PARA PIANO SOLO COM TÉCNICAS ESTENDIDAS: PEÇAS DIDÁTICAS PARA OS NÍVEIS ELEMENTAR E INTERMEDIÁRIO. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 28, e282409. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/13170 (Original work published December 8, 2024)