Between musical genres and sociopolitical formations

A semiolinguistic analysis of MPB, Rap and Pop songs

Authors

  • Luíza França Tomaz de Aquino Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Keywords:

Musical genres, Sociopolitical discourse, MPB, Rap, Pop

Abstract

This article explores how MPB (Brazilian Popular Music), Rap, and Pop reproduce sociopolitical discourses. Here, music is understood as an important vehicle for cultural expression, capable of reflecting social and historical contexts, but with variations in approaches that seem to follow certain patterns defined by musical genre segmentation. There are different characteristics, levels of engagement, purposes, and audiences. By invoking sociopolitical discourses – both verbally, through lyrics, and through sonority – an artist is expected to dialogue with the social identity encompassed by the musical genre to which they are linked. Thus, through discursive staging, they will reinforce the accepted imaginary within their group. The text briefly reflects on the interrelation of the concepts of musical genre, discursive genre, and identity, then develops a comparative analysis between three songs: "Sou eu que vou trabalhar" (MPB); "Ponto de vista" (Rap); "Deixa o coração falar" (Pop). Based on Charaudeau's Semiolinguistic theory, it seeks, through the analysis of the restrictive elements of communication acts, to determine similarities and differences in the treatment of sociopolitical issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Laís Barros Falcão de. A MPB em mudança: cartografando a controvérsia da nova MPB. Dissertação (Mestrado em Música), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

AMABIS, Rica; ORION, Alexandre; RUIZ, Gustavo; RUIZ, Tulipa; TRAGO. Sou eu que vou trabalhar. Produção: Tulipa Ruiz, Gustavo Ruiz, Alexandre Orion e Rica Amabis. Selo Sesc/dist. Tratore, 2024 (2min47s).

ARAÚJO, Victor; DE ALMEIDA, Helga; SOUZA, Raquel. A política é pop? O efeito Anitta nas eleições. Revista Problemas Brasileiros, 2022. Disponível em: https://revistapb.com.br/artigos/a-politica-e-pop-o-efeito-anitta-nas-eleicoes/. Acesso em: 16 jun. 2025.

BEAUMONT, Mark. Never mind the ballots: Pop, politics and the UK vote. BBC, 27 mai. 2015. Disponível em: https://www.bbc.com/culture/article/20150527-is-pop-turning-political. Acesso em: 16 jun. 2025.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2010.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia (Org.). O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009, p. 309-326.

CHARAUDEAU, Patrick. Os estereótipos, muito bem. Os imaginários, ainda melhor. Entrepalavras, v. 7, n. 1, p. 571-591, 2017.

CHARAUDEAU, Patrick. Réflexions sur l’identité culturelle. Un préalable nécessaire à l’enseignement d’une langue. École, langues et modes de pensée, 2005.

CHARAUDEAU, Patrick. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: DE MELLO, Renato; MARI, Hugo; MACHADO, Ida Lúcia (Orgs.). Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso-FALE/UFMG, 2001, p. 23-38.

CHARAUDEAU, Patrick. Visadas discursivas, gêneros situacionais e construção textual. In: MACHADO, Ida Lucia; MELLO, Renato de (Orgs). Gêneros: reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004, p. 13-41.

DE AQUINO, Luiza Franca Tomaz. A canção de protesto do século XXI: internet e novas mídias nos processos identitários. Anais do Encontro Regional Sudeste de História da Mídia, 2018.

DE SHIVA, Bento; DJ CAIQUE; DUVANDÃO; ZONÉZIO. Ponto de vista. 360GrausRec, 2024 (4min32s).

DIÁLOGOS NA USP - Caminhos da Música Brasileira. Canal USP (YouTube), 30 ago. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/atualidades/mas-afinal-que-genero-e-esse-a-que-chamam-de-mpb/. Acesso em: 16 jun. 2025.

FABBRI, Franco. A Theory of Musical Genres: Two Applications. In: HORN, D.; TAGG, P. (Eds.). Popular Music Perspectives. Exeter: IASPM, 1982. p. 52-81.

FABBRI, Franco. Genre theories and their applications in the historical and analytical study of popular music: a commentary on my publications. Tese (Doutorado), University of Huddersfield, 2012.

FABBRI, Franco et al. Tipi, categorie, generi musicali. Serve una teoria? Musica/Realtà, v. 82, 2007, p. 71-86.

FRITH, Simon. Performing rites: On the value of popular music. Harvard University Press, 1996.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.

HERSCHMANN, Micael. (Org.). Abalando os anos 90: funk e hip hop, globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

HOLT, Fabian. Genre in Popular Music. Chicago: The University of Chicago Press, 2007.

MARTINO, Luíz Mauro Sá; MARQUES, Ângela. Política, cultura pop e entretenimento - O improvável encontro que está transformando a democracia contemporânea. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2022.

MOORE, Allan F. Style and genre as a mode of aesthetics - Le style et le genre comme mode esthétique. Musurgia, v. 14, n. 3/4, 2007, p. 45-55.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: Engajamento político e indústria cultural na MPB (1959–1969). São Paulo: Annablume, 2001.

NEDER, Alvaro. "Um homem pra chamar de seu": discurso musical e construção de gênero. Per Musi, 2013, p. 170-175.

ROCK IN RIO DIA BRASIL. Deixa o coração falar. Produção: Zé Ricardo. Rock World, 2024 (4min29s).

SARMIENTO, Ricardo. Rock in Rio lança música e clipe de Deixa o Coração Falar que conta com a colaboração de 53 artistas nacionais. RockBizz, 6 mai. 2024. Disponível em: https://www.rockbizz.com.br/rock-in-rio-lanca-musica-e-clipe-de-deixa-o-coracao-falar-que-conta-com-a-colaboracao-de-53-artistas-nacionais/. Acesso em: 16 jun. 2025.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

TEPERMAN, Ricardo. Se liga No Som: As Transformações do rap no Brasil. São Paulo: Claro Enigma, 2015.

Published

2025-08-15

How to Cite

França Tomaz de Aquino, L. (2025). Between musical genres and sociopolitical formations: A semiolinguistic analysis of MPB, Rap and Pop songs. DEBATES - Cadernos Do Programa De Pós-Graduação Em Música, 29, e292513. Retrieved from https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/14050