Escola Tasso da Silveira e sensíveis interpretações para a devida mediação memorial

Authors

  • Hércules da Silva Xavier Ferreira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6147-4563
  • Francisco Ramos de Farias Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, Brasil http://orcid.org/0000-0002-2966-077X

Keywords:

Social Memory, Thanatological Cultural Practice, Communicology

Abstract

This article seeks to analyze the way, which will constitute a cultural practice with a funereal or thanatological basis, of representing a memory of painful occurrence due to the re-signification in space with artistic intervention. The very notion of occurrence will be distinguished from the term "event", as this is more linked to History and that it is better suited to Social Memory, in the case of a criminal event that occurred in the Rio de Janeiro neighborhood of Realengo in April 2011, involving the killing of 12 school-age children, also making use of a pre-existing mapping of the various occurrences and their respective reinterpretations by urban memorials, for a better comparison of the aforementioned practice. The analyzes undertaken are guided by Vilém Flusser's communicological proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hércules da Silva Xavier Ferreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando junto ao Programa de Pós-Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto de Patrimônio Histórico Nacional (IPHAN). CV: http://lattes.cnpq.br/4353223388456765

Francisco Ramos de Farias, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Psicologia pela Fundação Getúlio Vargas (FGV), Rio de Janeiro, Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Bolsista de Produtividade de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). CV: http://lattes.cnpq.br/7128597444325843

References

Assmann, A. (2011). Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural (P. Soethe, Trad.). Campinas, SP: Editora da Unicamp.

Barthes, R. (2002). Aula (L. Perrone-Moisés, Trad.). São Paulo: Cultrix. (Trabalho original publicado em 1984).

D’Encarnação, J. (2010). Epigrafia - As pedras que falam. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. https://doi.org/10.14195/978-989-26-0186-1.

Das, V. (2020). Vida e Palavras: A Violência e sua Descida ao Ordinário. São Paulo: Editora da Unifesp.

Ferreira, A. P. (2000). Epigrafia funerária romana da Beira Interior: inovação ou continuidade? [Dissertação de Mestrado, Universidade de Coimbra].

Flusser, V. (2014). Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes.

Flusser, V. (2015). Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes.

Grider, S. (2011). Memorializing Shooters with Their Victims: Columbine, Virginia Tech, In: C. Sanchez-Cerretero & P. J. Margry (Eds.). Grassroots Memorials: The Politics of Memorializing Traumatic Death (pp. 108-142). New York: Berghahn Books.

Grisales, S. P. A. (2016, janeiro a abril). Fazer visíveis as perdas: Morte, memória e cultura material. Tempo Social, 28 (1), 85-104. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2016.106009.

Huyssen, A. (2000). Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano.

Jedlowski, P. (2003, janeiro a abril). Memórias. Temas e problemas da sociologia da memória no século XX. Pro-Posições, 14 (1), 217-234. https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2187/40-traducao-jkedlowskip.pdf.

Pollak, M. (1989). Memória, Esquecimento, Silencio. Estudos Históricos, 2 (3), 3-15. https://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf.

Pollak, M. (2010, janeiro a junho). A gestão do indizível. WebMosaica Revista do Instituto Cultural Judaico Marc Chagall, 2 (1), 9-49. https://seer.ufrgs.br/index.php/webmosaica/article/view/15543/9299.

Santino, J. (2011). Between Commemoration and Social Activism: Spontaneous Shrines, Grassroots Memorialization, and the Public Ritualesque in Derry. In P. J. Margry & C. Sanchez-Carretero (Eds.). Grassroots memorials: the politics of memorializing traumatic death (pp.97-106). Oxford, NY: Berghahn Books.

Santos, L. O. dos (2016). “Voltando a ser escola” – estudo de caso da tragédia de Realengo no município do Rio de Janeiro (RJ). [Dissertação de Mestrado, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca]. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/tes-6881.

Published

2023-01-28

How to Cite

Ferreira, H. da S. X. ., & Farias, F. R. de. (2023). Escola Tasso da Silveira e sensíveis interpretações para a devida mediação memorial. Revista M. Estudos Sobre a Morte, Os Mortos E O Morrer, 8(15). Retrieved from https://seer.unirio.br/revistam/article/view/11151