Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
DOI:
https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111Keywords:
Population education, Adolescents, Depression, Health educationAbstract
Objective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems.
Downloads
References
Bento AAC, Higino MHPC, Fernandes AGO, Raminelli da Silva TC. Factors related to depressive symptoms in university students. Aquichan. 2021[Acesso em 19 Dezembro 2021];21(3):e2135. DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2021.21.3.5
Melo, AK, Siebra, AJM, Virginia. Depressão em Adolescentes: Revisão da Literatura e o Lugar da Pesquisa Fenomenológica. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. 2017, v. 37, n. 1 [Acessado 19 Dezembro 2021], pp. 18-34. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-37030001712014
Strehlow BR, Dahmer L, de Oliveira TB, Fontana RT. Percepção dos usuários sobre os grupos de educação em saúde do pet - vigilância em saúde Patients´ perception of groups on health education of pet health surveillance. R. pesq. cuid. fundam. online [Internet]. 4º de abril de 2016 [Acesso em de dezembro de 2021];8(2):4243-54. Dispo-nível em: http://www.seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/4243
Thiollent, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 18a.ed. Porto Alegre: Editora Cortez, 2011
Lefevre, Fernando e Lefevre, Ana Maria CavalcantiDiscourse of the collective subject: social representations and communication interventions. Texto & Contexto - Enferma-gem [online]. 2014, v. 23, n. 02 [Acessado 22 Dezembro 2021] , pp. 502-507. Disponí-vel em: https://doi.org/10.1590/0104-07072014000000014
Blanco e Silva F, Gondim EC, Henrique NC, Fonseca LM, Mello DF. Intervenção educati-va com mães jovens: aquisição de saberes sobre cuidados da criança. Acta Paul Enferm. 2018; 31(1):32-8.Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/rPPpPwHKWJyfXjRsrHHcfft/?lang=pt
Santos, Laís Katharina da Paixão dos, Santana, Cláudia de Carvalho e Souza, Marta Va-nessa Oliveira deAções para o fortalecimento da resiliência em adolescentes. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2020, v. 25, n. 10 [Acessado 27 Dezembro 2021], pp. 3933-3943. Epub 28 Set 2020. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.22312018.
Oliveira, Rebeca Nunes Guedes de et al. Limites e possibilidades de um jogo online pa-ra a construção de conhecimento de adolescentes sobre a sexualidade. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2016, v. 21, n. 8 [Acessado 27 Dezembro 2021] , pp. 2383-2392. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/1413-81232015218.04572016.
Silva, A. e Lellis, I., 2020. Atividades lúdicas em instituição de acolhimento: o olhar do educador / cuidador. In: Revista pedagógica, 22ª ed. Chapecó, pp.1-22. DOI: http://dx.doi.org/10.22196/rp.v22i0.4986
Ferreira M, Leandro G, Fernandes M, Rolim A, Andrade M. Tecnologias educacionais no empoderamento do adolescente acerca da depressão. Revista de Enfermagem UFPE on line [Internet]. 2019 Jan 3; [Citado em 2021 Dez 27]; 13(1): 275-280. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/237881
Bomfim E, de-Araújo I, Santos A, Silva A, Vilela A, Yarid S. Atuação do enfermeiro acerca das práticas educativas na estratégia de saúde da família. Revista de Enferma-gem UFPE on line [Internet]. 2017 Jan 22; [Citado em 2021 Dez 27]; 11(3): 1398-1402. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/13982
Gonçalves GAA, Silva KVLG, Santos RL, Machado MFAS, Rebouças CBA, Silva VM. Per-cepções de facilitadores sobre as tecnologias em saúde utilizadas em oficinas educati-vas com adolescentes. REME – Rev Min Enferm. 2020[citado em 2021 Dez 27];24:e-1273. DOI: 10.5935/1415- 2762.20200002
Monteiro Raissa Silva de Melo, Feijão Alexsandra Rodrigues, Barreto Vanessa Pinheiro, Silva Bárbara Coeli Oliveira da, Neco Klebia Karoline dos Santos, Aquino Alana Rodri-gues Guimarães de. Ações educativas sobre prevenção de HIV / AIDS entre adolescentes em escolas. Enfermería Actual de Costa Rica [Internet]. Dezembro de 2019 [citado em 18 de dezembro de 2021]; (37): 206-222. Disponível em: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682019000200206&lng=en
Lacerda, Adriana Bender Moreira de et al. Oficinas educativas como estratégia de promoção da saúde auditiva do adolescente: estudo exploratório. Audiology - Commu-nication Research. 2013, v. 18, n. 2, pp. 85-92. Disponível em: https://www.scielo.br/j/acr/a/3q3GgGPvbH6kLT6z5XWjdZB/?lang=pt#
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
TRANSFER AGREEMENT COPYRIGHT I transfer copyright of the article to the Journal of Care Survey is Fundamental - Online - RPCF, so it is accepted due to electronic publishing. The copyright includes the right to reproduce in whole or in part by any means, distributing that article, including figures, photographs, and any translations. The author can also print and distribute copies of your article, stating that since the rights belong to RPCF. I declare that this manuscript is original and has not been submitted for publication, in whole or in part to other online journals or not, so BMMC in the Annals of scientific events or book chapters.