This is an outdated version published on 2022-10-05. Read the most recent version.

Permanent education on palliative care for nursing professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v14.11534

Keywords:

Palliative Care, Nursing, Continuing education

Abstract

Objective: to identify current scientific evidence in the literature about continuing education in palliative care for nursing professionals. Method: integrative literature review carried out in six steps: 1- definition of the guiding question; 2- Literature search in the databases: Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Database in Nursing and Medical Literature Analysis and Retrieval System Online by combining the Portuguese Descriptors: “Palliative Care”, “Nursing” and “Education Continued”; 3- definition of the information to be extracted from the studies; 4- critical evaluation; 5- interpretation of results; 6- content synthesis. Results: six articles selected for full reading, emerging two categories for discussion. Conclusion: this is a recent theme, but on the rise. There was a small number of studies, indicating the need for further research in the field of palliative care and continuing education in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula de Magalhães Barbosa, Universidade Federal Fluminense

Nurse graduated in licentiate and bachelor's degree from Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa from Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Specialization in Intensive Care from the Multiprofessional Residency in Health at the Hospital Universitário Antônio Pedro (HUAP-UFF). Professional Master's Program in Nursing Care (MPEA - Uff).

Fátima Helena do Espírito Santo, Universidade Federal Fluminense

PhD in Nursing from Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Associate Professor, Department of Medical-Surgical Nursing fro Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa from Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF).

 

 

References

Academia Nacional de Cuidados Paliativos (ANCP) [homepage na internet]. A enfermagem em cuidados paliativos. [acesso em 19 jul 2020]. Disponível em: https://paliativo.org.br/a-enfermagem-em-cuidados-paliativos.

World Health Organization (WHO). Paliative Care. [Internet]. 2018 [cited 2020 jul 19]. Avaible from: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/palliative-care.

Worldwide Palliative Care Alliance (WPCA). Global atlas of palliative care at the end of life. [Internet]. 2014 [cited 2020 jul 23]. Avaible from: https://www.who.int/nmh/Global_Atlas_of_Palliative_Care.pdf.

Academia Nacional de Cuidados Paliativos (ANCP). ANCP e Cuidados Paliativos no Brasil. [Internet]. 2020 [acesso 2020 jul 19]. Disponível em: https://paliativo.org.br/cuidados-paliativos/cuidados-paliativos-no-brasil/.

Academia Nacional de Cuidados Paliativos (ANCP). O que são cuidados paliativos. [Internet]. 2018 [acesso 2020 jul 19]. Disponível em: http://paliativo.org.br/cuidados-paliativos/o-que-sao/.

Dias CA. Manual prático de terapia intensiva. 1. ed. São Paulo: Editora Martinari; 2017.

Martins AM, Carvalho JS. A morte no contexto hospitalar: revisão de literatura nacional sobre a atuação do Psicólogo. Rev. SBPH. [Internet]. 2015 [acesso em 20 de julho 2020]; 18(2). Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rsbph/v18n2/v18n2a09.pdf.

Associação Médica Brasileira (AMB). Comissão Intergestores Tripartite. Resolução n° 41, de 31 de outubro de 2018. Dispõe sobre as diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, à luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). 2018 [acesso 2020 ago 04]. Disponível em: https://www.poderesaude.com.br/novosite/images/Oficial_23.11.18_-_II.pdf.

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação em Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2009. [acesso em 04 de agosto 2020]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude.pdf.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 278, de 27 de fevereiro de 2014. Institui diretrizes para implementação da Política de Educação Permanente em Saúde, no âmbito do Ministério da Saúde (MS). [portaria na internet]. Diário Oficial da União 27 fev 2014 [acesso em 04 ago 2020] Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2014/prt0278_27_02_2014.html.

Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo). [Internet]. 2010 [acesso em 11 de novembro 2020]; 8(1). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102.pdf.

Takahashi J, Yuka S, Gardin S. O que é PICO e PICo? Biblioteca WAH, Escola de Enfermagem, USP, Brasil, 2014 [acesso em 30 de outubro 2020]. Disponível em: https://pt.slideshare.net/bibliotecaee/o-que-pico-e-pico.

Chover SE, Martínez SA, Lapeña MY. Conhecimentos em cuidados paliativos dos profissionais de enfermagem de um hospital espanhol. Rev. latinoam. enferm. (Online). [Internet]. 2017 [acesso em 18 de novembro 2020]; 25: e2847. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1518-8345.1610.2847.

Ahlström G, Nilsen P, Benzein E et al. Implementation of knowledge-based palliative care in nursing homes and pre-post post evaluation by cross-over design: a study protocol. BMC palliat. care. [Internet]. 2018 [cited 2020 nov 01]; 17(52). Avaible from: https://doi.org/10.1186/s12904-018-0308-2.

Frey R, Balmer D, Boyd M, Robinson J, Gott M. Palliative care nurse specialists' reflections on a palliative care educational intervention in long-term care: an inductive content analysis. BMC palliat. care. [Internet]. 2019 [cited 2020 nov 01]; 18(1). Avaible from: https://bmcpalliatcare.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12904-019-0488-4.

Cezar VS, Waterkemper R, Rabin EG, Castilho RK, Reys KZ. Continuous Education in Palliative Care: an Action Research Proposal. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online). [Internet]. 2019 [cited 2020 nov 11]; 11(n.esp). Avaible from: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2019.v11i2.324-332.

Puggina CC, Amestoy SC, Fernandes HN, Carvalho LA, Báo ACP, Alves F. Educação Permanente em Saúde: instrumento de transformação do trabalho de enfermeiros. Revista Espaço para a Saúde. [Internet]. 2015 [acesso em 11 de novembro 2020]; 16(4). Disponível em: http://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/386/11.

Ferrell B, Malloy P, Virani R. The End of Life Nursing Education Nursing Consortium project. Ann. palliat. med. (Online). [Internet]. 2015 [cited 2020 nov 01]; 4(2). Avaible from: https://doi.org/10.3978/j.issn.2224-5820.2015.04.05.

Levine S, O'Mahony S, Baron A, Ansari A, Deamant C, Frader J, Leyva I, et al. Training the Workforce: Description of a Longitudinal Interdisciplinary Education and Mentoring Program in Palliative Care. J. pain symptom manage. [Internet]. 2017 [cited 2020 nov 01]; 53(4). Avaible from: https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2016.11.009.

Backes VMS, Lino MM, Prado ML, Reibnitz KS, Canaver BP. Competência dos enfermeiros na atuação como educador em saúde. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2008 [acesso em 12 de novembro 2020]; 61(6). Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000600011.

Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. Saúde Colet. [Internet]. 2014 [acesso em 12 de novembro 2020]; 19(3). Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013.

Jack BA, Kinloch K, O’Brien MR. Teaching nurses to teach: A qualitative study of nurses’ perceptions of the impact of education and skills training to prepare them to teach end-of-life care. J. clin. nurs. [Internet]. 2019 [cited 2020 nov 12]; 28. Avaible from: https://doi.org/10.1111/jocn.14786.

Ministério da Saúde (BR). Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2009. [acesso em 12 de novembro 2020]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/glossario_sgtes.pdf.

Published

2022-10-05 — Updated on 2022-10-05

Versions

How to Cite

1.
de Magalhães Barbosa AP, do Espírito Santo FH. Permanent education on palliative care for nursing professionals . Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2022Oct.5 [cited 2024Jul.22];14:e-11534. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11534

Issue

Section

Integrative Review of the Literature

Plum Analytics