MOBILE APPLICATIONS AIMED AT PREPARATION FOR SURGICAL PROCEDURES: A TECHNOLOGICAL PROSPECTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11811

Keywords:

Mobile Applications; Surgical Procedures, Operative; Operating Room Nursing; Biomedical Technology; Perioperative Care

Abstract

Objective: to analyze the main characteristics of mobile applications, available in virtual stores, which deal with the topic of performing surgical procedures. Method: Technological Prospecting, with a qualitative exploratory approach, carried out by searching for applications in the Apple Store® and Google Play® virtual stores, using the keywords: Surgical Center, Surgery, Surgery Simulator and Surgery Games, in Portuguese, English and Spanish. Categorical thematic analysis of the findings was performed. Results: 67 occurrences were classified into four categories: 'Applications intended to guide the surgical procedure', 'Applications about working in the operating room', 'Applications aimed at the health team', and 'Applications related to entertainment games'. Conclusions: the applications are aimed both at individuals seeking guidance on procedures and at healthcare professionals. However, there is a gap regarding specific preoperative guidelines for pediatrics, where no occurrence was recorded. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Caetano, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019).

Enfermeira pelo Centro Universitário Barriga Verde (2016).

Coordenadora do setor de Educação Continuada da Rede Santa Catarina, Hospital Nossa Senhora da Conceição.

Pesquisadora do grupo de pesquisa Laboratório de Investigação do Cuidado, Segurança do Paciente e Inovação Tecnológica em Enfermagem e Saúde (LABTESP).

Integrante e presidente do Laboratório de Pesquisa Multidisciplinar Hospitalar (LABPEMH) (Hospital Nossa Senhora da Conceição)

Presidente da Comissão de Ética de Enfermagem do Hospital Nossa Senhora da Conceição.

Bombeira Comunitária - 3º Grupamento 1º Pelotão 3ª cia do 8º Batalhão de Bombeiros Militar de Santa Catarina.

Francis Solange Vieira Tourinho, Universidade Federal de Santa Catarina

Associate Professor III - Center for Health Sciences- CCS/UFSC

Undergraduation and Academic Graduate Program in Nursing

Researcher in Productivity in Technological Development and Innovative Extension- DT-2/CNPq

Leader of the Research Group Laboratory for investigation of care, patient safety, and technological innovation in nursing and health - LABTESP

Member of the Advisory Committee of the Nursing Area of ​​CAPES / 2018-2022

Coordination of the GT on (In)visibilized Populations and Diversities of the Brazilian Association of Medical Education - ABEM

Coordination of the GT Equity and Diversity of the Brazilian Society for Quality of Care and Patient Safety - SOBRASP

Fellow from the Foundation for Advancement of International Medical Education and Research - FAIMER Brasil- 2011

Thais Favero Alves, University of Nebraska Medical Center

Enfermeira e Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente atua como Postdoctoral Research Associate no College of Public Health, Department of Health Promotion, University of Nebraska Medical Center, Estados Unidos.

Marciele Misiak Caldas, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina-PEN/UFSC (2017) Mestre em Enfermagem - PEN/UFSC (2013).Possui graduação Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2003).Especialista em Enfermagem em Emergência pela PUC-PR (2005). Docente no Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC, Campus Florianópolis. Membro do Grupo Laboratório de investigação do cuidado, segurança do paciente, e inovação tecnológica em enfermagem e saúde (LABTESP) - UFSC. Membro do Grupo de Pesquisa de Epidemiologia e Promoção da Saúde (GEPRO) - IFSC.

References

Broering CV, Crepaldi MA. Percepções e informações das mães sobre a cirurgia de seus filhos. Fractal (Niterói) [Internet]. 2018 [acesso em 08 de setembro 2019];30(1):3-11. Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i1/1434.

Lemos MF, Lemos-Neto SV, Barrucand L, Verçosa N, Tibirica E. Preoperative education reduces preoperative anxiety in cancer patients undergoing surgery: Usefulness of the self-reported Beck anxiety inventory. Braz J Anestesiol [Internet]. 2019 [cited 2019 set 08];69(1):1-6. Available from: https://doi.org/10.1016/j.bjan.2018.07.003.

Broering CV, Crepaldi MA. Preparação psicológica e o estresse de crianças submetidas a cirurgias. Psicol Estud[Internet]. 2011 [acesso em: 18 de abril 2019];16(1):15-23. Disponível em http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-593911.

Nilsson E, Svensson G, Frisman GH. Picture book support for preparing children ahead of and during day surgery. Nurs Child Young People [Internet]. 2016 [cited 2019 ago. 10];28(8):30-35. Available from: https://doi: 10.7748/ncyp.2016.e749.

Sposito AMP, Montigny F, Sparapani VC, Lima RAG, Silva-Rodrigues FM, Pfifer LI, et al. Puppets as a strategy for communication with Brazilian children with cancer. Nurs Health Sci [Internet]. 2016 [cited 2019 ago. 29];(18):30–37. Available from: https://doi: 10.1111/nhs.12222.

Garanhani ML, Valle ERM. O significado da experiência cirúrgica para a criança. Ciênc. cuid. saúde [Internet]. 2012 [cited 2019 jun 13];10(5):259-266. Available from: https://doi:10.4025/cienccuidsaude.v10i5.17084.

Caetano J. Componentes para desenvolvimento de dispositivo de realidade aumentada voltado à orientação de crianças para procedimento cirúrgico. [Mestrado em Enfermagem]. Santa Catarina (Brasil): Universidade Federal de Santa Catarina; 2020. [acesso em 03 de março 2021]. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216360

Caldas MM, Tourinho FSV, Radünz V, Fermo VC, Ilha P, Alves TF. Mobile application for error prevention in medication: PREVMED. Ciencia Y Enfermeria. [Internet]. 2020 [cited 2022 mar 25]; 26:4. Available from: http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532020000100401.

Machado LS, Costa TKL, Moraes RM. Multidisciplinaridade e o desenvolvimento de serious games e simuladores para educação em saúde. Revista Observatório [Internet]. 2018 [acesso em 16 de janeiro 2019]; 4(4):149-172. Available from: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149.

Kain ZN, Fortier MA, Chorney JM, Mayes L. Web-based Tailored Intervention for Preparation of Parents and Children for Outpatient Surgery (WebTIPS): Development. Anesth Analg [Internet]. 2015 [cited 12 jun. 2019];120(4):905–914. doi: 10.1213/ANE.0000000000000610.

Cho S, Lee E. Effects of the smartphone application “Safe Patients” on knowledge of patient safety issues among surgical patients. Comput Inform Nurs [Internet]. 2017 [cited 2019 set 24];35(12):639-646. doi: 10.1097/01.NCN.0000732796.42040.6b.

Scapin SQ, Echevarría-Guanilo ME, Junior PRBF, Martins JC, Barbosa MV, Pereima MJL. Utilização da realidade virtual no tratamento de crianças queimadas: relato de casos. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 [acesso em 17 de agosto 2020];70(6):1361-5. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0575.

Murati R, Ceka A. The use of technology in educational teaching. Journal of Education and Practice [Internet]. 2017 [cited 2019 jan 27];8(6):197-199. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1133000.

Fermo VC, Tourinho FSV, Schuelter PI, Macedo DDJ, Fávero Alves T, Fagundes PB. Mobile applications on hiv/aids: a technological prospection. R. pesq. cuid. fundam. [Internet]. 2021 [acesso em 30 de março 2022];13:989-94. Disponível em: http://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/9759

Mayerhoff ZDVL. Uma análise sobre os estudos de prospecção tecnológica. Cadernos de Prospecção [Internet]. 2008 [acesso em 10 de julho 2020];1(1):7-9. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/nit/article/view/3538/2637.

Bahruth EB. Prospecção tecnológica na priorização de atividades de C&T: caso QTROP-TB [tese]. Rio de Janeiro: UFRJ;2004.

Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

Mobasheri MH, Johnston M, Syed Um, King D, Darzi A. The uses of smartphones and tablet devices in surgery: A systematic review of the literature. Surgery [Internet]. 2015 [cited 2020 jan 20];158(5):1352-71. DOI: 10.1016/j.surg.2015.03.029.

OMS. Manual de cirurgias seguras salvam vidas: Segundo desafio global para a segurança do paciente [Internet]. 2009 [cited 2019 set 10]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/seguranca_paciente_cirurgias_seguras_salvam_vidas.pdf.

Kang X, Zhao L, Leung F, Luo H, Wang L, Wu J, et al. Delivery of instructions via mobile social media app increases quality of bowel preparation. Clin Gastroenterol Hepatol [Internet]. 2016 [cited 2019 set 24];14(3):429-435. DOI:10.1016/j.cgh.2015.09.038.

Fortier MA, Bunzli E, Walthall J, Olshansky E, Saadat H,Santistevan R, et al.Web-Based Tailored Intervention for Preparation of Parents and Children for Outpatient Surgery (WebTIPS): Formative Evaluation and Randomized Controlled Trial. Anesth Analg. [internet]. 2015 [cited 2019 abr 09];120(4):915–922. DOI:10.1213/ANE.0000000000000632.

Kim K, Pham D, Schwarzkopf R. Mobile application use in monitoring patient adherence to perioperative total knee arthroplasty protocols. Surg Technol Int [Internet]. 2016 [cited 2019 set 15];(28):253-60. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27042789.

Broering CV, Crepaldi MA. Children’s Drawings Submitted to Elective Surgeries. Psic.: Teor e Pesq. [Internet]. 2021 [cited 2021 mar 03]; 37: e37312. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-37722021000100401&script=sci_arttext

Sousa CS, Turrini RNT. Development of an educational mobile application for patients submitted to orthognathic surgery. Rev Lat Am Enfermagem [Internet]. 2019 [cited 2020 ago 05]. 27:e3143. Available from: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2904.3143.

VonHoltz LAH, Hypolite KA, Carr BG, Shofer FS, Winston FK, hanson CW, et al. Use of mobile apps: a patient-centered approach. Acad Emerg Med [Internet]. 2015 [cited 2020 ago 04];22(6):765-8. doi:10.1111/acem.12675.

Barra DCC, Paim SMS, Dal Sasso GTM, Colla GW. Methods for developing mobile apps in health: na integrative review of the literature. Texto Contexto Enferm[Internet]. 2017 [cited 2020 ago 05]. 26(4):e2260017. Available from: https://doi.org/10.1590/0104-07072017002260017.

Galvão MCB, Carmona F, Ricarte ILM. A realidade aumentada e a disseminação da informação para crianças e adolescentes: estudo misto convergente. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends [Internet]. 2018 [acesso em 05 de agosto 2020];12(3):111-119. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2018.v12n3.09.p111.

Radu I, McCarthy B, Kao, Y. Descobrindo aplicativos educacionais de matemática de realidade aumentada por meio de prototipagem com professores do ensino fundamental. IEEE Xplore [Internet]. 2016 [acesso em 20 de março 2019]; Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/7504758.

Barsom EZ, Graafland M, Schijve MP. Systematic review on the effectiveness ofaugmented realityapplications in medical training. Surg Endosc [Internet]. 2016 [cited 2020 ago 05];30(10):4174–4183. DOI: 10.1007/s00464-016-4800-6.

Published

2023-03-13 — Updated on 2023-06-30

Versions

How to Cite

1.
Caetano J, Solange Vieira Tourinho F, Favero Alves T, Misiak Caldas M. MOBILE APPLICATIONS AIMED AT PREPARATION FOR SURGICAL PROCEDURES: A TECHNOLOGICAL PROSPECTING . Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.22];15:e-11811. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11811

Issue

Section

Original article

Plum Analytics