In-hospital professionals' knowledge about basic life support in cardiac arrest / Conhecimento dos profissionais intra-hospitalares acerca do suporte básico de vida em uma parada cardiorrespiratória

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.12261

Keywords:

Cardiopulmonary arrest, Adult., Nursing, In-service training

Abstract

Objective: To evaluate the effect of an educational intervention on the nursing team's knowledge about basic life support for adult cardiac arrest care in the in-hospital environment. Method: Cross-sectional study with a quantitative approach, carried out with 25 nursing professionals in two hospitals in the western region of Santa Catarina - Brazil. A pre-test, educational intervention and post-test were applied. Results: There was a significant increase in the professionals' knowledge. Hospital A had a mean score of 7.23 in the pre-test, increasing to 11.33 in the post-test, with p-value ≤ 0.0001. Hospital B scored 6.07 in the pre-test, increasing to 11.15 in the post-test, p-value ≤ 0.0006. Conclusion: The intervention proved to be an effective strategy, since the pre-test results showed significant knowledge deficit, and after the educational intervention, showed improvement in most of the items evaluated in relation to specific care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Aparecida Trentin, Regional Hospital of the West

Nurse, Specialist in Urgency and Emergency, Emergency Room Nurse, Regional Hospital of the West (HRO), Chapecó - SC - Brazil.

Eleine Maestri, Federal University of Fronteira Sul

Nurse, PhD in Nursing, Adjunct teacher of the Nursing Course, University Federal of Fronteira Sul, Chapecó - SC - Brazil.

Anderson Batista dos Santos, Federal University of Fronteira Sul

Nursing student, University Federal of Fronteira Sul, Chapecó - SC - Brazil.

Alexandre Inácio Ramos , Instituto de Cardiologia do Rio Grande do Sul

Enfermeiro, Especialista em Cardiologia, Enfermeiro da Emergência, Instituto de Cardiologia do Rio Grande do Sul (IC-FUC), Porto Alegre – RS - Brasil.

Vander Monteiro da Conceição, Federal University of Fronteira Sul

Nurse, PhD in Nursing, Adjunct Teacher of the Nursing Course, University Federal of Fronteira Sul, Chapecó - SC - Brazil.

Fabiana Brum Haag, Federal University of Fronteira Sul

Nurse, PhD in Health Sciences: Cardiology, Adjunct Teacher of the Nursing Course, University Federal of Fronteira Sul, Chapecó - SC - Brazil.

References

Zandomenighi RC, Martins EAP. Análise epidemiológica dos atendimentos de parada cardiorrespiratória. Rev. Enferm. Ufpe On Line. 2018;20(7):1912-1922.

American Heart Association - AHA. Destaques da atualização das diretrizes da AHA para RCP e ACE. Guidelines CPR e ECC. TX: American Heart Association. 2015.

Mansur AP, Favarato D. Tendências da taxa de mortalidade por doenças cardiovasculares no Brasil, 1980-2012. Arq. Bras. Cardiol. 2016 jul 25;107(1):20-25

Sociedade Brasileira de Cardiologia. Atualização da Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência. 2019.

Taveira RPC. Atuação do enfermeiro na equipe de saúde durante parada cardiorrespiratória em Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica: proposta de protocolo. 2018.

Associação Hospitalar Lenoir Vargas Ferreira. História da Associação Hospitalar Lenoir Vargas Ferreira. Disponível em: https://alvf.org.br/sobre/

Alves MG, et al. Construção e validação de questionário para avaliação de conhecimento sobre ressuscitação cardiopulmonar. Cogitare Enfermagem, [S.L.]. 2019 set 19;24.

Guetterman TC, et al. Nursing roles for in-hospital cardiac arrest response: higher versus lower performing hospitals. Bmj Quality & Safety, [S.L.].2019 ago 16;28(11): 916-924. doi: https://doi.org/10.1136/bmjqs-2019-009487

Assalin ACB, Oliveira LN, Souza AR, Grazziano ES, Machado RC. An In Loco Theoretical and Practical Training Program for Nursing Professionals Regarding the Basic Maneuvers in Cardiopulmonary Resuscitation / Programa de Treinamento Teórico/Prático In Loco para Enfermagem Acerca das Manobras Básicas em Ressuscitação Cardiopulmonar. Revista de Pesquisa Cuidado É Fundamental Online, [S.L.]. 2019 jan 21;11(2):495-501.

Pisciottani F, Ramos-magalhães C, Figueiredo AE. Efeitos da aplicação periódica da simulação in situ para educação permanente em ressuscitação cardiopulmonar no contexto da hemodiálise. Enfermería Nefrológica, [S.L.]. 2020 set 30;23(3):274-284. doi: https://dx.doi.org/10.37551/s2254-28842020029

Silva AR, et al. Basic life support: knowledge assessment considering the articulation of active teaching strategies. Texto & Contexto – Enfermagem. [S.L.]. 2021:30:00-02. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0358

Andersen LW, et al. In-Hospital Cardiac Arrest. American Medical Association (AMA). Jama, [S.L.]. 2019 mar 26;321(12):1200-1210.

NOGUEIRA LS, et al. Avaliação dos conhecimentos e habilidades em ressuscitação cardiopulmonar assimilados por profissionais da atenção primária em saúde. Scientia Medica. [S.L.]. 2018 fev 22;28(1):01-09. doi: https://doi.org/10.15448/1980-6108.2018.1.28843.

Harris AW, Kudenchuk PJ. Cardiopulmonary resuscitation: the science behind the hands. Heart, [S.L.]. 2018 jan 20;104(13):1056-1061. doi http://dx.doi.org/10.1136/heartjnl-2017-312696

Nava LF, Da silva magro MC. Implicações da simulação na autoconfiança e conhecimento de profissionais na atenção primária: quase experimento. Enfermagem em Foco. 2020;11(3): 121-128. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n3.3058

Dos Santos Silva GW, et al. Educação permanente em saúde em teses e dissertações da enfermagem brasileira. Enfermagem em Foco. 2020;11(5):78-85. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n5.3691

Published

2024-01-23 — Updated on 2024-01-27

Versions

How to Cite

1.
Trentin PA, Maestri E, Santos AB dos, Ramos AI, Conceição VM da, Haag FB. In-hospital professionals’ knowledge about basic life support in cardiac arrest / Conhecimento dos profissionais intra-hospitalares acerca do suporte básico de vida em uma parada cardiorrespiratória. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2024Jan.27 [cited 2024Jul.22];16:e-12261. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12261

Issue

Section

Original article

Plum Analytics