In-hospital professionals' knowledge about basic life support in cardiac arrest / Conhecimento dos profissionais intra-hospitalares acerca do suporte básico de vida em uma parada cardiorrespiratória.
DOI:
https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.12261Keywords:
Cardiopulmonary arrest, Adult., Nursing, In-service trainingAbstract
Objective: To evaluate the effect of an educational intervention on the nursing team's knowledge about basic life support for adult cardiac arrest care in the in-hospital environment. Method: Cross-sectional study with a quantitative approach, carried out with 25 nursing professionals in two hospitals in the western region of Santa Catarina - Brazil. A pre-test, educational intervention and post-test were applied. Results: There was a significant increase in the professionals' knowledge. Hospital A had a mean score of 7.23 in the pre-test, increasing to 11.33 in the post-test, with p-value ≤ 0.0001. Hospital B scored 6.07 in the pre-test, increasing to 11.15 in the post-test, p-value ≤ 0.0006. Conclusion: The intervention proved to be an effective strategy, since the pre-test results showed significant knowledge deficit, and after the educational intervention, showed improvement in most of the items evaluated in relation to specific care.
Downloads
References
Zandomenighi RC, Martins EAP. Análise epidemiológica dos atendimentos de parada cardiorrespiratória. Rev. Enferm. Ufpe On Line. 2018;20(7):1912-1922.
American Heart Association - AHA. Destaques da atualização das diretrizes da AHA para RCP e ACE. Guidelines CPR e ECC. TX: American Heart Association. 2015.
Mansur AP, Favarato D. Tendências da taxa de mortalidade por doenças cardiovasculares no Brasil, 1980-2012. Arq. Bras. Cardiol. 2016 jul 25;107(1):20-25
Sociedade Brasileira de Cardiologia. Atualização da Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência. 2019.
Taveira RPC. Atuação do enfermeiro na equipe de saúde durante parada cardiorrespiratória em Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica: proposta de protocolo. 2018.
Associação Hospitalar Lenoir Vargas Ferreira. História da Associação Hospitalar Lenoir Vargas Ferreira. Disponível em: https://alvf.org.br/sobre/
Alves MG, et al. Construção e validação de questionário para avaliação de conhecimento sobre ressuscitação cardiopulmonar. Cogitare Enfermagem, [S.L.]. 2019 set 19;24.
Guetterman TC, et al. Nursing roles for in-hospital cardiac arrest response: higher versus lower performing hospitals. Bmj Quality & Safety, [S.L.].2019 ago 16;28(11): 916-924. doi: https://doi.org/10.1136/bmjqs-2019-009487
Assalin ACB, Oliveira LN, Souza AR, Grazziano ES, Machado RC. An In Loco Theoretical and Practical Training Program for Nursing Professionals Regarding the Basic Maneuvers in Cardiopulmonary Resuscitation / Programa de Treinamento Teórico/Prático In Loco para Enfermagem Acerca das Manobras Básicas em Ressuscitação Cardiopulmonar. Revista de Pesquisa Cuidado É Fundamental Online, [S.L.]. 2019 jan 21;11(2):495-501.
Pisciottani F, Ramos-magalhães C, Figueiredo AE. Efeitos da aplicação periódica da simulação in situ para educação permanente em ressuscitação cardiopulmonar no contexto da hemodiálise. Enfermería Nefrológica, [S.L.]. 2020 set 30;23(3):274-284. doi: https://dx.doi.org/10.37551/s2254-28842020029
Silva AR, et al. Basic life support: knowledge assessment considering the articulation of active teaching strategies. Texto & Contexto – Enfermagem. [S.L.]. 2021:30:00-02. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0358
Andersen LW, et al. In-Hospital Cardiac Arrest. American Medical Association (AMA). Jama, [S.L.]. 2019 mar 26;321(12):1200-1210.
NOGUEIRA LS, et al. Avaliação dos conhecimentos e habilidades em ressuscitação cardiopulmonar assimilados por profissionais da atenção primária em saúde. Scientia Medica. [S.L.]. 2018 fev 22;28(1):01-09. doi: https://doi.org/10.15448/1980-6108.2018.1.28843.
Harris AW, Kudenchuk PJ. Cardiopulmonary resuscitation: the science behind the hands. Heart, [S.L.]. 2018 jan 20;104(13):1056-1061. doi http://dx.doi.org/10.1136/heartjnl-2017-312696
Nava LF, Da silva magro MC. Implicações da simulação na autoconfiança e conhecimento de profissionais na atenção primária: quase experimento. Enfermagem em Foco. 2020;11(3): 121-128. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n3.3058
Dos Santos Silva GW, et al. Educação permanente em saúde em teses e dissertações da enfermagem brasileira. Enfermagem em Foco. 2020;11(5):78-85. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n5.3691
Published
Versions
- 2024-01-27 (2)
- 2024-01-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
TRANSFER AGREEMENT COPYRIGHT I transfer copyright of the article to the Journal of Care Survey is Fundamental - Online - RPCF, so it is accepted due to electronic publishing. The copyright includes the right to reproduce in whole or in part by any means, distributing that article, including figures, photographs, and any translations. The author can also print and distribute copies of your article, stating that since the rights belong to RPCF. I declare that this manuscript is original and has not been submitted for publication, in whole or in part to other online journals or not, so BMMC in the Annals of scientific events or book chapters.