The Playing of Children in Situation of Social Vulnerability: family perspective
DOI:
https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.13424Keywords:
Play and playthings, Family, Social vulnerability, Pediatric nursingAbstract
Objective: to understand the playing of children in social vulnerability, as from the family's perspective. Method: this is a phenomenological qualitative study, based on the structure of the situated phenomenon, which used Piagetian theoretical references, with 12 families of children who reached the minimum score on the Family Risk Scale. Data collection took place between September 2021 and May 2022. Results: there emerged three thematic categories, organized considering the ESAR system for classifying playful materials: playful activities, functional skills and social activities. The speeches showed that children's playing respected the sensory-motor and pre-operational development stages. Social and health risks were not obstacles to playing, though the family is not but an observer. Conclusion: it is necessary to carry out education during nursing consultations to inform families, on the importance of playing for the healthy development of children.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Brasília; Jul 14, 1990 [acesso em 5 de novembro 2023]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
BRASIL. Lei n. 13.257, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância e altera a Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990, o Decreto-lei n. 3.689, de 3 de outubro de 1941, a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), a Lei n. 11.770, de 9 de setembro de 2008, e a Lei n. 12.662 de 5 de junho de 2012. Brasília; Mar 9, 2016 [acesso em 5 de novembro 2023]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm
Venancio SI, Bortoli MC, Frias PG, Giugliani ERS, Alves CRL, Santos MO. Development and validation of an instrument for monitoring child development indicators. J Pediatr. [Internet]. 2020 [acesso em 5 de novembro 2023];96(6):778-89. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jped.2019.10.008
International Play Association (IPA). Artigo 31 da Convenção dos Direitos da Criança: o desenvolvimento infantil e o direito de brincar [Internet]. São Paulo; 2013 [acesso em 5 de novembro 2023]. Disponível em: https://7fc4ffee-1c11-43f3-8e6b-7da2d2cfe9f6.filesusr.com/ugd/fb1026_ae832086bbd64020b941d0086c493012.pdf
Cotonhoto LA, Rossetti CB, Missawa DDA. A importância do jogo e da brincadeira na prática pedagógica. Constr psicopedag. [Internet]. 2019 [acesso em 5 de novembro 2023];27(28):37-47. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542019000100005&lng=pt&nrm=iso>
Souza LB, Panúncio-Pinto MP, Fiorati RC. Children and adolescents in social vulnerability: well-being, mental health and participation in education. Cad. Bras Ter Ocup. [Internet]. 2019 [acesso em 5 de novembro 2023];27(2):251-69. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoao1812
Souza APV, Oliveira FP, Alves ANS. Discurso de crianças em vulnerabilidade social entre escola, lixão e trabalho infantil. Nova Rev Amazôn. [Internet]. 2018 [acesso em 5 de novembro 2023];6(3):53-66. Disponível em: https://doi.org/10.18542/nra.v6i3.6240
Bolzan RS, Chagas CM, Dotto FR. The importance of playing in the learning process. Braz J of Develop. [Internet]. 2020 [acesso em 5 de novembro 2023];6(1):4029-38. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n1-285
Martins J, Bicudo MAV. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Moraes; 2005.
Souza MS, Cabeça LPF, Melo LL. Pesquisa em enfermagem sustentada no referencial fenomenológico de Martin Heidegger: subsídios para o cuidado. Av Enferm. [Internet]. 2018 [acesso em 10 de dezembro 2023];36(2):230-7. Disponível em: https:// doi.org/10.15446/av.enferm.v36n2.67179
Souza VR, Marziale MH, Silva GT, Nascimento PL. Translation and validation into Brazilian Portuguese and assessment of the COREQ checklist. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2021 [acesso em 10 de dezembro 2023];34:eAPE02631. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631
Santana LSV, Silva EA. Implantação da estratificação de risco familiar em unidade de saúde. Rev Recien. [Internet]. 2022 [acesso em 10 de dezembro 2023];12(37):435-441. Disponível em: https://doi.org/10.24276/rrecien2022.12.37.435-441
Frank JR. I can’t get no saturation: a simulation and guidelines for sample sizes in qualitative research. PLOS ONE. [Internet]. 2017 [acesso em 10 de dezembro 2023];12(7):e0181689. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0181689
Garon D. Classificação e análise de materiais lúdicos: o sistema ESAR. In: Friedmann A. O direito de brincar: a brinquedoteca. São Paulo: Scritta; 1998. p. 173-86.
Piaget J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar; 1975.
Almeida VS, Alves OS. A contribuição dos jogos para o desenvolvimento infantil sob o prisma teórico de Piaget e Kishimoto. Cadernos da Fucamp. [Internet]. 2021 [acesso em 10 de fevereiro 2024];20(46):95-111. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2451
Silva MV. O desenvolvimento da criança segundo Jean Piaget. Educar Evoluir. [Internet]. 2022 [acesso em 10 de fevereiro 2024];1(6):38-43. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/224/1/01d11t01.pdf
Antunes KMS. Psicomotricidade na educação infantil. SL Educacional. [Internet]. 2021 [acesso em 10 de fevereiro 2024];26(3):448-69. Disponível em: https://dspace.uniceplac.edu.br/handle/123456789/995
Lima LO. Piaget para principiantes. São Paulo: Summus; 1980.
Joaquim RHVT, Silva FR, Lourenço GF. O faz de conta e as brincadeiras como estratégia de intervenção para uma criança com atraso no desenvolvimento infantil. Cad Bras Ter Ocup. [Internet]. 2018 [acesso em 10 de fevereiro 2024];26(1):63-71. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1169
Vieira-Silva J. Ludicidade no processo de alfabetização e intervenção psicopedagógica: brincar de escolinha. Cad Intersaberes. [Internet]. 2022 [acesso em 10 de fevereiro 2024];12(32):230-44. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/2148
Macêdo LC. Brincando de faz-de-conta: culturas infantis no parque. Braz J of Develop. [Internet]. 2021 [acesso em 10 de fevereiro 2024];7(7):71334-54. doi: https://dx.doi.org/10.34117/bjdv7n7-352
Aleixo ACM, Oliveira FN, Amado ACS, Godoi GA, Almeida SLE. Aspectos sociais, afetivos e cognitivos no jogo: implicações para a aprendizagem na educação básica na perspectiva da teoria piagetiana. Braz J of Develop. [Internet]. 2021 [acesso em 12 de março 2024];7(10):99226-44. Disponível em: https://dx.doi.org/10.34117/bjdv7n10-305
Valverde, AA, Araújo, CRS, Magalhães, LC, Cardoso, AA. Relação entre integração visomotora e destreza manual em crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação. Cad Bras Ter Ocup. [Internet]. 2020 [acesso em 15 março 2024];28(3):890-9. Disponível em: https://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1999
Cruz MAAJM, Gamboa JD, Vento VG. A estimulação da psicomotricidade fina em crianças da idade pré-escolar. Rev. Educação e Humanidades. [Internet]. 2021 [acesso em 6 abril 2024];2(1):488-504. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/8570/6138
Lima APCT, Camargo EAA. A criança fala: o desenho como fonte de escuta e produção artística sobre as brincadeiras preferidas no cotidiano da educação infantil. OlharProfr. [Internet]. 2021 [acesso em 6 abril 2024];24(2021):1-22. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.17637.081
Lucas EAJCF, Adorno RCF, Santos AEV, Tyrrell MAR, Halfoun VLRC. Os significados das práticas de promoção da saúde na infância: estudo do cotidiano escolar pelo desenho. Ciênc Saúde Coletiva. [Internet]. 2021 [acesso em 5 de maio 2024];26(9):4193-4204. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/1413-81232021269.21882020
Önder M. Contribution of plays and toys to children’s value education. Asian J Educ Train. [Internet]. 2018 [acesso em 5 de maio 2024];4(2):146-9. Disponível em: https://dx.doi.org/10.20448/journal.522.2018.42.146.149
Rauf ALA, Bakar KA. Effects of play on the social development of preschool children. Creat Educ. [Internet]. 2019 [acesso em 5 de maio 2024];10(12):2640-8. Disponível em: https://dx.doi.org/10.4236/ce.2019.1012191
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
TRANSFER AGREEMENT COPYRIGHT I transfer copyright of the article to the Journal of Care Survey is Fundamental - Online - RPCF, so it is accepted due to electronic publishing. The copyright includes the right to reproduce in whole or in part by any means, distributing that article, including figures, photographs, and any translations. The author can also print and distribute copies of your article, stating that since the rights belong to RPCF. I declare that this manuscript is original and has not been submitted for publication, in whole or in part to other online journals or not, so BMMC in the Annals of scientific events or book chapters.