Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
DOI:
https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724Keywords:
Students Nursing, Nursing Education, Nursing Process, Nursing CareAbstract
Objective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care.
Downloads
References
Tannure MC, Pinheiro AM. SAE: Sistematização da Assistência de Enfermagem: Guia Prático. 3 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2019.
Conselho Federal de Enfermagem (Brasil). Resolução COFEN nº 358 de 15 de outubro de 2009. Ed. Brasília: COFEN, 2009. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-3582009_4384.html.
Fentanes LRC, Hermann AP, Chamma RC, Lacerda MR. Autonomia profissional do enfermeiro: Revisão Integrativa. Cogitare Enferm. [Internet]. 2011 [acesso em 5 de julho 2021];16(3). Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/24227.
Gonçalves, AM. Perfil diagnóstico de enfermagem admissional de pacientes com síndrome coronariana aguda [Mestrado em Enfermagem]. Belo Horizonte (Brasil): Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais; 2004. [acesso em 5 de julho 2021]. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ASOA-68ZKS6.
Tannure, Meire Chucre. Pinheiro, Ana Maria. Semiologia: Bases clínicas para o processo de enfermagem. 1 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017.
Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 03 de 7 de novembro de 2001. Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da União, 7 nov 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf.
Rocha MMS, Mocheuti KN, Silvestre GCSB, Lima CM, Ribeiro ADN. Sistematização da assistência de enfermagem na perspectiva do docente. Journal Health NPEPS. [Internet]. 2019 [acesso em 7 de julho 2021];4(1). Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-999661.
Fetters MD, Curry LA, Creswell JW. Achieving integration in mixed methods designs-principles and practices. Health Serv Res. [Internet]. 2013 [cited 2021 jul 7];48(6Pt2). Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4097839.
Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edição 70, 2016.
Silva CC, Gelbcke FL, Meirelles BHS, Arruda C, Goulart S, Souza AIJ. O ensino da Sistematização da Assistência na perspectiva de professores e alunos. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2011 [acesso em 7 de julho 2021];13(2). Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/12390.
Silva PGO, Ferreira SFA, Tavares MLO. O ensino sobre Sistematização da Assistência de Enfermagem no Brasil: revisão da literatura. Brazilian Journal of Development. [Internet]. 2021 [acesso em 7 de julho 2021];7(5). Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/29841.
Silva IAS, Fernandes JD, Paiva MS, Silva FR, Silva LS. O ensino do processo de enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE on line. [Internet]. 2018 [acesso em 7 de julho 2021];12(9). Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/235896.
Neto FRGX, Muniz CFF, Dias LJLF, Junior FD, Silva MAM, Oliveira EN. O perfil sociodemográfico dos estudantes de enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Enferm Foco. [Internet]. 2017 [acesso em 7 de julho 2021];8(3). Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1532.
Bublitz S, Guido LA, Kirchhof RS, Neves ET, Lopes LFD. Perfil sociodemográfico e acadêmico de discentes de enfermagem de quatro instituições brasileiras. Rev Gaúcha Enferm. [Internet]. 2015 [acesso em 7 de julho 2021];36(1). Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/ZpC8xywFzWVsmpkV4rnyrWf/?lang=pt&format=pdf.
Ministério da Educação (BR). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira Educacionais-INEP. Resumo técnico: censo da educação superior de 2019. Brasília: MEC/INEP, 2021 [acesso em 7 de julho 2021]. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf.
BRASIL. Lei nº 11.788 de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. 2008. set. 26; 187(1):3. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm.
Ramos TK, Niestche EA, Cogo SB, Cassenote LG, Bock A, Martins FS. Estágio curricular supervisionado e a formação do enfermeiro: atividades desenvolvidas. Rev Enferm UFSM. [Internet]. 2018 [acesso em 8 de julho 2021];8(1). Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28124/pdf.
Silva MC, Oliveira LP, Sadim LS. A implementação da sistematização da assistência de enfermagem no ambiente hospitalar. Braz. J. of Develop. [Internet]. 2020 [acesso em 8 de julho 2021];6(6). Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-039.
Silva EGC, Oliveira VC, Neves GBC, Guimarães TMR. O conhecimento do enfermeiro sobre a Sistematização da Assistência de Enfermagem: da teoria à prática. Rev Esc Enferm USP. [Internet]. 2011 [acesso em 8 de julho 2021];45(6). Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/ddQxzyWyJjkNGZzSfrn7Dfz/?format=pdf&lang=pt.
Semachew, A. Implementation of nursing process in clinical settings: the case of three governmental hospitals in Ethiopia, 2017. BMC research notes. [Internet]. 2018 [cited 2021 jul 8];11(1). Available from: https://bmcresnotes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13104-018-3275-z.
Khajehgoodari M, Lotfi M, Zamanzadeh V, Valizadeh L, Khalilzad P. Nursing diagnosis identification by nurses in burn wards: A descriptive cross-sectional study. Nurs Open. [Internet]. 2020 [cited 2021 jul 8];7(4). Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/nop2.470.
Parvan, K, Hosseini FA, Jasemi M, Thomson B. Attitude of nursing students following the implementation of comprehensive computer-based nursing process in medical surgical internship: a quasi-experimental study. BMC medical informatics and decision-making. [Internet]. 2021 [cited 2021 jul 10];21(1). Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33407383/.
Bastable, BS. O Enfermeiro como educador: princípios de ensino-aprendizagem para a prática de enfermagem. 3 ed. Porto Alegre: Artmed; 2010.
Nóbrega IS, Ferreira Filho JAB, Cunha MLC, Medeiros TPG, Leal CQAM, Santos RC, Marcolino EC . Ensino remoto na enfermagem em meio a pandemia da covid-19. Rev Recien. [Internet]. 2020 [acesso em 10 de julho 2021];10(32). Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/444.
Silva JP, Garanhani ML, Guariente MHDM. Sistematização da assistência de enfermagem e o pensamento complexo na formação do enfermeiro: análise documental. Rev Gaúcha Enferm. [Internet]. 2014 [acesso em 14 de julho 2021];35(2). Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/VCMYfKQN8MnB5xXCXtdhXdq/?lang=pt.
Published
Versions
- 2023-06-30 (2)
- 2023-03-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
TRANSFER AGREEMENT COPYRIGHT I transfer copyright of the article to the Journal of Care Survey is Fundamental - Online - RPCF, so it is accepted due to electronic publishing. The copyright includes the right to reproduce in whole or in part by any means, distributing that article, including figures, photographs, and any translations. The author can also print and distribute copies of your article, stating that since the rights belong to RPCF. I declare that this manuscript is original and has not been submitted for publication, in whole or in part to other online journals or not, so BMMC in the Annals of scientific events or book chapters.