Academic monitoring in nursing: perceptions of teacher-advisor and student-monitor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12176

Keywords:

Nursing, Education, Nursing, Mentoring

Abstract

Objectives: To know the conceptions of professors-advisors and students-monitors about academic monitoring; Describe the issues related to the development and preparation of the student-monitor for academic monitoring, identifying potentialities and limiting factors; To analyze the theoretical-pedagogical aspects that support academic monitoring. Method: A descriptive study, qualitative, of the field research type, carried out at the Faculty of Nursing of the University of the State of Rio de Janeiro. The participants were 11 teachers-advisors of monitoring and 16 students-monitors. Data collection took place through semi-structured interviews between June and July 2021 and the analysis was thematic. The work was approved by the Ethics Committee. Results: two categories emerged: perceptions of professors-advisors and students-monitors about academic monitoring. Conclusion: student-monitors and professors-advisors understand academic monitoring as a training space. Teacher-advisors emphasize the preparation of content for the student-monitor to assume the role. However, some monitors do not recognize such preparation. The analysis detected the insufficiency of theoretical-pedagogical discussion on academic monitoring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaina Ramos Freire, Federal University of Rio de Janeiro

Enfermeira formada pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Residente multiprofissional do Hospital Clementino Fraga Filho.

Maria Regina Araujo Reicherte Pimentel, Rio de Janeiro State University

Enfermeira doutora, professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Miriam Marinho Chrizostimo, Fluminense Federal University

Enfermeira pós-doutora. Professora na Universidade Federal Fluminense.

Juliana Amaral Prata, Rio de Janeiro State University

Enfermeira doutora, professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Maria Lelita Xavier, Rio de Janeiro State University

Enfermeira doutora, professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

Andrade EGR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Souza DF. Contribution of academic tutoring for the teaching-learning process in Nursing undergraduate studies. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2018 [cited 2023 feb 19];71(Suppl 4). Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0736.

- Abreu TO, Spindola T, Pimentel MRAR, Xavier ML, Clos AC, Barros AS. A monitoria acadêmica na percepção dos graduandos de enfermagem. Rev. Enferm. UERJ (Online). [Internet]. 2014 [acesso em 19 de fevereiro 2023];22(4). Disponível em: http://www.facenf.uerj.br/v22n4/v22n4a12.pdf

- Santos GM, Batista SHSS. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. ABCS health sci. [Internet]. 2015 [acesso em 19 de fevereiro 2023];40(3). Disponível em: https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.796.

- Nascimento FB, Barletta JB. O olhar do docente sobre a monitoria como instrumento de preparação para a função de professor. Revista Cereus. [Internet]. 2011 [acesso em 19 de fevereiro 2023];3(1). Disponível em: www.ojs.unirg.edu.br/index.php/1/article/download/57/75.

DANTAS OM. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Rev. bras. Estud. pedagog. [Internet]. 2014 [acesso em 19 de fevereiro 2023];95(241). Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/301611386.

Botelho LV, Lourenço AEP, Lacerda MG, Wollz LEB. Academic monitorship and professional training in health: an integrative review. ABCS health sci. [Internet]. 2019 [cited 2023 feb 19];44(1). Disponível em: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140.

- Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2016.

- Ministério da Saúde (Br). Resolução nº. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União 13 jun 2013. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html.

- Ministério da Saúde (Br). Resolução nº. 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União 26 mai 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html.

- Pimentel MRAR, David HMSL. Critical nursing education: repercussions on state university of Rio de Janeiro. Rev. Enferm. UERJ (Online). [Internet]. 2013 [cited 2023 feb 19]; 21(2). Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/7212/5208.

- Goulart B, Barbosa L, Bracarense C, Rezende M, Vicente N, Simões A. The monitoring of health education in nursing: case report. Rev. enferm. UFPE on line. [Internet]. 2017 [cited 2023 feb 19];11(7). Available from: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i7a23479p2979-2984-2017.

- Almeida RS de. Monitoring in Higher Education: integrational review of literature with emphasis for teaching preparation. Div Journ. [Internet]. 2019 [cited 2023 feb 19];4(1). Available from: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v4i1.746.

Oliveira MLC, Silva NC.Teaching training in teacher nursing in the post-graduation program: experience report. Enfermagem em Foco. [Internet]. 2012 [cited 2023 feb 19];3(3). Available from: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2012.v3.n3.297.

Botelho LV, Lourenço AEP, Lacerda MG, Wollz LEB. Academic monitorship and professional training in health: an integrative review. ABCS health sci. [Internet]. 2019 [cited 2023 feb 19];44(1). Available from: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1140

- Freire P. Pedagogia do oprimido. 74 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2020.

- Gonçalves MF, Gonçalves AM, Fialho BF, Gonçalves IMF. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Rev. Pemo. [Internet]. 2020 [acesso em 19 de fevereiro 2023]; 3(1):e313757. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3757.

- Gifted AG. Os três pilares da docência no ensino superior: o ensino, a pesquisa e a extensão. Revista Ágora. [Internet]. 2016 [acesso em 19 de fevereiro 2023];1(2). Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/formacao/article/view/558.

- Ministério da Educação (Br). Resolução CNE/CES Nº 3/2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da União, DF, 9 nov 2001; seção 1, p.37. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf.

- Bezerra IM. State of the art of nursing education and the challenges to use remote technologies in the time of corona virus pandemic. J. Hum. Growth Dev. [Internet]. 2020 [cited 2023 feb 19];30(1). Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1094937

- Neves VNS, Valdegil D de A, Sabino R do N. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Rev. Pemo. [Internet]. 2021 [acesso em 19 de fevereiro 2023];3(2):e325271. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271.

- Universidade do Estado do Rio de Janeiro. AEDA 34 - Institui o auxílio emergencial para inclusão digital e aquisição de material didático e mantém a bolsa permanência durante a pandemia da COVID-19. Rio de Janeiro, 2020a. Disponível em: http://www.daiaie.uerj.br/wp-content/uploads/2020/07/AEDA-34-Institui-o-Auxilio-Emergencial-de-Inclusao-Digital-e-Mantem-Bolsas.pdf.

Published

2023-09-02 — Updated on 2023-09-21

Versions

How to Cite

1.
Freire TR, Pimentel MRAR, Chrizostimo MM, Prata JA, Xavier ML. Academic monitoring in nursing: perceptions of teacher-advisor and student-monitor. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2023Sep.21 [cited 2024Nov.21];15:e-12176. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12176

Issue

Section

Original article

Plum Analytics