Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12186

Keywords:

Ensino, Enfermagem, Currículo, Relações Raciais

Abstract

Objective: to know the vision of nurse-teachers from the College of Nursing of the Federal University of Pelotas about the education of ethnic-racial relations in the nurse training curriculum. Methods: Qualitative, exploratory and descriptive study. Twelve nurse-teachers from the institution under study participated. The interviews were conducted in a virtual environment in March and April 2022. The content produced was transcribed in full and treated through content analysis. The research followed all ethical principles. Results: Education of ethnic-racial relations is not in the course curriculum. The participants feel unprepared for an in-depth debate on the theme. They also report that the obstacles for its insertion in the curriculum are associated with the individual construction of each teacher and of Brazilian society. Final considerations: It is observed that there is a need to expand the debate about the insertion of the theme in the course curriculum and its importance for the training of nursing professionals.

DESCRIPTORS: Teaching; Nursing; Curriculum; Race Relations  

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Author Biographies

Íria Ramos Oliveira, Federal University of Pelotas

Enfermeira Mestre da Enfermagem UFPel 2020, bolsista CAPES mai 2021- mai 2022. Membro do Projeto de Extensão Coletivo Hildete Bahia: Saúde e Diversidade da Faculdade de Enfermagem UFPel. Especialista em Saúde Coletiva em Estratégia Saúde da Família pela Factum (2019). Especialista em Enfermagem em Unidade de Terapia Intensiva pela Anhanguera Educacional (2012). Enfermeira Graduada pela Universidade Federal de Pelotas (2010). Monitora de estágio do curso de Enfermagem da Anhanguera Pelotas. Atuou como Enfermeira da UTI Geral da Santa Casa de Rio Grande, Enfermeira no Município de Arroio do Padre, durante a Pandemia de Sars Cov 2 2020-2021. Atuou também como Enfermeira de Estratégia Saúde da Família do Município de São Gabriel (2016 - 2020), como Enfermeira no Pronto Atendimento do Município de Penha/SC (2015 - 2016) e Enfermeira Assistencial do Hospital Municipal de São José do Norte (2012 - 2015) COREN/RS 278684 Registro de título 000.054.326

Adrize Rutz Porto, Federal University of Pelotas

Docente na Faculdade e no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Experiência profissional na atenção básica, na gestão municipal e em hospital. Editora-chefe da Journal of Nursing and Health (JONAH). Líder do Núcleo de Estudos em Práticas de Saúde e Enfermagem (NEPEn), atuando com os temas: gestão, gerenciamento, trabalho e equipe, em enfermagem e saúde e práticas integrativas e complementares em saúde e colaboradora do Grupo de Pesquisa Multiprofissional em Atenção Domiciliar (GPMAD) no Hospital Escola, UFPel/EBSERH.

Marina Soares Mota, Federal University of Pelotas

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande (2012), mestrado (2014) e doutorado(2017) pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem com ênfase no contexto socioambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Tem experiência na área de Enfermagem em saúde mental, atendimento em estomaterapia e em urgência e emergências. Atualmente, é Professora Adjunta na Universidade Federal de Pelotas(UFPEL). Coordenadora do projeto Coletivo Hildete Bahia:Diversidade e Saúde. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem e Saúde da Criança e do Adolescente - GEPESCA/ FURG e do Núcleo de Estudos Feministas e de Gênero D?Generus/UFPEL.

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Published

2023-09-02 — Updated on 2023-09-21

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How to Cite

1.
Ramos Oliveira Íria, Rutz Porto A, Soares Mota M. Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2023Sep.21 [cited 2024Jul.22];15:e-12186. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186

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