Cursos en línea sobre lactancia materna como estrategia para mejorar la calidad de la atención: una revisión de alcance

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12057

Palabras clave:

Lactancia Materna; Lactancia; Educación a Distancia; Personal de Salud; Tecnología Educacional.

Resumen

Objetivo: analizar la producción científica sobre cursos online en aleatoriedad materna como estrategia para mejorar la calidad asistencial. Métodos: Revisión de escopo, basada en el método propuesto por el Instituto Joanna Briggs. Las bases de datos electrónicas utilizadas fueron: PubMed; LILACS; CINAHL; SCOPUS; Web of Science; BDENF y EMBASE, publicadas desde 2015 hasta 2020. Resultados: Se leyeron 961 resúmenes, 15 artículos completos para la inclusión final de 9 artículos. Las publicaciones se produjeron entre 2011 y 2020, sus muestras oscilaron entre 54 y 26009 participantes. Sólo en 5 estudios (55,6%) se utilizó algún método de evaluación del aprendizaje y la estrategia más utilizada fue la aplicación de pre y postest. Conclusión: La escasez de estudios a propósito de los cursos online sobre el aleitamento materno como estrategia para la mejora de la calidad asistencial evidencia una laguna de conocimiento sobre el tema. También se constató la necesidad de mejorar la descripción metodológica de los estudios publicados.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Júlia Marcuz, Universidade Estadual de Campinas

Enfermeira, mestre em Enfermagem.

Júlia Domiciana Franco de Campos, Universidade Estadual de Campinas

Enfermeira graduada pela Universidade Estadual de Campinas, Especialista em Enfermagem em UTI Neonatal e Pediátrica, Mestranda da Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP-Brasil.

Beatriz Pera de Almeida Hamasaki, Universidade Estadual de Campinas

Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Campinas (2018). Doutoranda na Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas.

Talita Lima Corrêa de Pinho, Universidade Estadual de Campinas

Enfermeira pela Universidade Estadual de Campinas.

Elenice Valentim Carmona, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Pós-doutorado em Enfermagem Neonatal pela University of Texas. Professora Associada do Curso de Graduação em Enfermagem da Faculdade de Enfermagem (FEnf) - UNICAMP.

Citas

World Health Organization (WHO). Essential nutrition actions: improving maternal, newborn, infant and young child health and nutrition. [Internet]. 2013 [cited 2021 jul 20]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/84409/9789241505550_eng.pdf;jsessionid=F56F66DFEBBE872F38A9B1CAC9F016D5?sequence=1.

Victora CG, Bahl R, Barros AJD, França GVA, Horton S, Krasevec J, et al. Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. Lancet. [Internet]. 2016 [cited 2021 jul 20];387(10017). Avalilable from: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)01024-7

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Estudo Nacional de Alimentação e Nutrição Infantil – ENANI-2019: resultados preliminares: indicadores de aleitamento materno no Brasil. [Internet]. Rio de Janeiro: UFRJ; 2020 [acesso em 20 de julho de 2021]. Disponível em: https://enani.nutricao.ufrj.br/index.php/relatorios/.

Wouk K, Tully KP, Labbok MH. Systematic review of evidence for baby-friendly hospital initiative step 3: prenatal breastfeeding education. J. Hum. Lact. [Internet]. 2017 [cited 2021 jul 20];33(1). Available from: http://dx.doi.org/10.1177/0890334416679618

Costa BCP, Veiga EV, Santos CA, Costa JC, Fava SMCL, Resck ZMR. Technology in health and its influence on nursing education. R. pesq.: cuid. fundam. Online. [Internet]. 2021 [cited 2021 jul 20];13. Available from: https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v13.8534

Cherrez-Ojeda I, Vanegas E, Felix M, MataVL, Jiménez FM, Sanchez M, et al. Frequency of use, perceptions and barriers of information and communication technologies among Latin American physicians: an ecuadorian cross-sectional study. J. Multidiscip. Healthc. [Internet]. 2020 [cited 2021 jul 10];13. Available from: https://doi.org/10.2147/JMDH.S246253

Ministério da Saúde (BR). Portaria MS/GM n. 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União 4 fev 2020; Seção 1.

Cunha ICKO, Erdmann AL, Balsanelli AP, Cunha CLF, Lopes Neto D, Ximenes Neto FRG, et al. Ações e estratégias de escolas e departamentos de enfermagem de universidades federais frente à COVID-19. Enferm. Foco. [Internet]. 2020 [citado em 12 de julho de 2021];11(1):48-57. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/4115/802.

Salvador PTCdO, Bezerril MdS, Mariz CMS, Fernandes MID, Martins JCA, Santos VEP. Virtual learning object and environment: a concept analysis. Rev. Bras. Enferm. [Internet]. 2017 [cited 2021 jul 10];70(3). Available from: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0123

Borim BC, Croti UA, Silveira PC, Marchi CH, Moscardini AC, Hickey P, et al. Development and evaluation of a continuing education program for nursing technicians at a pediatric cardiac intensive care unit in a developing country. World. J. Pediatr. Congenit. Heart. Surg. [Internet]. 2017 [cited 2021 jul 10];8(6). Available from: https://doi.org/10.1177/2150135117731724

Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil, H. Scoping reviews (2020 version). In: Aromataris E, Munn Z, Editors. Joanna Briggs Institute reviewer's manual [Internet]. Adelaide: JBI; 2020 [cited 2021 jul 10]. Available from https://nursing.lsuhsc.edu/JBI/docs/ReviewersManuals/Scoping-.pdf.

Munn Z, Peters MDJ, Stern C, Tufanaru C, McArthur A, Aromataris E. Systematic review or scoping review? Guidance for authors when choosing between a systematic or scoping review approach. BMC. Med. Res. Methodol. [Internet]. 2018 Nov 19 [cited 2021 jul 10];18(1):143. Available from: https://doi.org/10.1186/s12874-018-0611-x.

Tricco AC, Lillie E, Zarin W, O'Brien KK, Colquhoun H, Levac D, et al. PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMAScR): Checklist and Explanation. Ann. Intern. Med. [Internet]. 2018 [cited 2021 jul 10];169. Available from: https://doi.org/10.7326/M18-0850.

Ministério da Saúde (BR). Diretrizes metodológicas: Sistema GRADE – Manual de graduação da qualidade da evidência e força de recomendação para tomada de decisão em saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2014.

O'Connor ME, Brown EW, Lewin LO. An internet-based education program improves breastfeeding knowledge of maternal-child healthcare providers. Breastfeed. Med. [Internet]. 2011 [cited 2021 jul 10];6(6). Available from: https://doi.org/10.1089/bfm.2010.0061.

Lewin LO, O’Connor ME. “BreastfeedingBasics”: web-based education that meets current knowledge competencies. J. Hum. Lact. [Internet]. 2012 [cited 2021 jul 20];28(3). Available from: https://doi.org/10.1177/0890334411435990

Edwards RA, Colchamiro R, Tolan E, Browne S, Foley M, Jenkins L, et al. Online continuing education for expanding clinicians' roles in breastfeeding support. J. Hum. Lact. [Internet]. 2015 [cited 2021 jul 20]; 31(4). Available from: https://doi.org/10.1177/0890334415585977

Bixby C, Baker-Fox C, Deming C, Dhar V, Steele C. A multidisciplinary quality improvement approach increases breastmilk availability at discharge from the neonatal intensive care unit for the very-low-birth-weight infant. Breastfeed. Med. [Internet]. 2016 [cited 2021 Jul 10];11(2). Available from: https://doi.org/10.1089/bfm.2015.0141

Watkins AL, Dodgson JE, McClain DB. Online lactation education for healthcare providers: a theoretical approach to understanding learning outcomes. J. Hum. Lact. [Internet]. 2017 [cited 2021 jul 20];33(4). Available from: https://doi.org/10.1177/0890334417724348

Colaceci S, Giusti A, Chapin EM, Bettinelli ME, De Angelis A, Zambri F, et al. E-learning to improve healthcare professionals' attitudes and practices on breastfeeding. Breastfeed. Med. [Internet]. 2017 [cited 2021 jul 15];12(10). Available from: https://doi.org/10.1089/bfm.2017.0060

Freitas L, Costa L, Costa A, Avelino C, Ribeiro P, Goyatá S. Avaliação do curso online na educação permanente sobre aleitamento materno para enfermeiros. Rev. Enferm. UFSM. [Internet]. 2018 [acesso em 10 de julho de 2021];8(1). Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179769225925

Colaceci S, Zambri F, D’Amore C, De Angelis A, Rasi F, Pucciarelli G, et al. Long-term effectiveness of an e-learning program in improving health care professionals’ attitudes and practices on breastfeeding: a 1-year follow-up study. Breastfeed. Med. [Internet]. 2020 [cited 2021 jul 20];15(4). Available from: https://doi.org/10.1089/bfm.2019.0203

Vilar-Compte M, Pérez-Escamilla R, Moncada M, Flores D. How much can Mexican healthcare providers learn about breastfeeding through a semi-virtual training? A propensity score matching analysis. Int. Breastfeed. J. [Internet]. 2020 [cited 2021 jul 10];15(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s13006-020-00297-6

Tobase L, Peres HHC, Almeida DMd, Tomazini EAS, Ramos MB, Polastri TF. Instructional design in the development of an online course on Basic Life Support. Rev. Esc. Enferm. USP. [Internet]. 2017 [cited 2022 jul 10];51. Available from: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2016043303288

Silva FFF, Costa T, Peres HHC, Duarte ED, Castral TC, Bueno M. Avaliação por especialistas do curso online “Programa de Avaliação da Dor Neonatal”. Rev. Bras. Enferm. [Internet]. 2020 [acesso em 20 de julho de 2022];73(4). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0392

Melo ECAd, Enders BC, Basto ML. Plataforma PEnsinar®: a learning tool for teaching the nursing process. Rev. Bras. Enferm. [Internet]. 2018 [cited 2022 jul 15];71(4). Available from: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0411

van Goudoever JB, Spatz DL, Hoban R, Dumitriu D, Gyamfi-Bannerman C, Berns M, et al. Updating clinical practices to promote and protect human milk and breastfeeding in a Covid-19 era. Front. Pediatr. [Internet]. 2022 [cited 2022 jul 10];10. Available from: https://doi.org/10.3389/fped.2022.867540

Lima VV. Constructivist spiral: an active learning methodology. Interface (Botucatu). [Internet]. 2017 [cited 2022 jul 10];21(61). Available from: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0316

Ferreira CA. Percepções de estagiários sobre as suas práticas de avaliação das aprendizagens. Educ. Rev. [Internet]. 2018 [acesso em 10 de julho de 2022];34(70). Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.57563

Lefroy J, Watling C, Teunissen PW, Brand P. Guidelines on feedback for clinical education: the dos, don’ts, and don’t knows of feedback for clinical education. Perspect. Med. Educ. [Internet]. 2015 [cited 2022 jul 10];4(6). Available from: https://doi.org/10.1007/s40037-015-0231-7

AA, Win KT, Meedya S. Effectiveness of internet-based electronic technology interventions on breastfeeding outcomes: systematic review. J. Med. Internet. Res. [Internet]. 2020 [cited 2022 jul 10];22(5). Available from: https://doi.org/10.2196/17361

Landeiro MJS, Peres HHC, Martins TV. Construção e avaliação de tecnologia educacional interativa para familiares cuidadores sobre cuidar de pessoas dependentes. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2017 [acesso em 10 de julho de 22];19. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v19.38115

Griffin LB, López JD, Ranney ML, Macones GA, Cahill AG, Lewkowitz AK. Effect of novel breastfeeding smartphone applications on breastfeeding rates. Breastfeed. Med. [Internet]. 2021;16(8). Availale from: http://dx.doi.org/10.1089/bfm.2021.0012

Campos GHB, Martins I, Nunes BP. Instrumento para a avaliação da qualidade de objetos de aprendizagem [Internet]. Rio de Janeiro: PUC Rio; 2008 [acesso em 10 de julho de 2022]. Disponível em: https://docplayer.com.br/39882342-Instrumento-para-a-avaliacao-da-qualidade-de-objetos-de-aprendizagem-perspectiva-do-usuario.html.

Publicado

2023-05-27 — Actualizado el 2023-06-30

Versiones

Cómo citar

1.
Marcuz J, Domiciana Franco de Campos J, Pera de Almeida Hamasaki B, Lima Corrêa de Pinho T, Valentim Carmona E. Cursos en línea sobre lactancia materna como estrategia para mejorar la calidad de la atención: una revisión de alcance. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 30 de junio de 2023 [citado 8 de julio de 2024];15:e-12057. Disponible en: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12057

Número

Sección

Revisión sistemática de la literatura.

Plum Analytics