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Guiding instrument analysis: contributions to realistic simulation in healthcare

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11272

Keywords:

Simulation training, Education, nursing, Higher education institutions

Abstract

Objective: to analyze a guiding instrument for Realistic Health Simulation used by a Higher Education Institution. Method: descriptive study, qualitative, with the participation of 23 professionals  with degree in healthcare and experience in realistic simulation. Data collection via an online questionnaire occurred during the period from March to June 2020. Categorical thematic content analysis was used. Results: the instrument contemplates the necessary steps for the daily teaching in simulation. The category "Indispensable items for simulation planning" includes: preparation of the simulated scenario; role of professors/ facilitators in the briefing and development of the simulated scenario; role of professors ​/ facilitators in debriefing; simulation evaluation. Conclusion: the development of this research made it possible to adapt the dimensions of Isimula, favoring clarity to the steps necessary for the simulation and contributes to supporting professors/facilitators in the planning, development and evaluation of the simulation, in different contexts of healthcare.

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Author Biographies

Jessica França Pereira, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Bolsista PIBIC/ CNPq na área de Simulação Realística em Saúde. Participante do grupo de pesquisa Enfermagem e a Saúde da População da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Voluntária do projeto de extensão ComSaúde. Voluntária de iniciação científica na àrea de estratégias de comunicação em enfermagem. Foi bolsista IC - UNIRIO (2019-2021). Foi bolsista-estagiário do Projeto institucional EducArte (2019). Foi monitora voluntária no curso de extensão "Tanatologia e subjetividade: um estudo da morte na área da saúde" (2018).

Renata Flavia Abreu da Silva, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Pós-doutoranda pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ/Université Laval (em curso), Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2014), Mestre em Enfermagem - UNIRIO (2008), Especialista em Enfermagem Intensivista ABENTI/AMIB (2018), Especialista nos Moldes de Residência em Enfermagem Clínica e Cirúrgica com Ênfase em Cardiologia - UNIRIO/Instituto Nacional de Cardiologia (2004), Graduada em Enfermagem - UERJ (2002). Atualmente é Professora Associada I do Departamento de Enfermagem Médico-cirúrgica da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto (EEAP) - UNIRIO. Atua na Graduação e na Pós-graduação nos Moldes de Residência em Enfermagem, no Mestrado Profissional em Saúde e Tecnologia no Espaço Hospitalar, no Mestrado Acadêmico em Enfermagem e no Doutorado em Enfermagem e Biociências. Grupos de Pesquisa: Enfermagem e a Saúde da População e LABOR-ENF. Membro da SOBRASP. Membro da ABENTI/AMIB. Membro da SOCESP. Diretora de Educação em Enfermagem ABEn RJ. Descritores/palavras-chave: Enfermagem Cardiovascular; Mobilização; Paciente Crítico; Segurança do Paciente; Qualidade do Cuidado; Simulação Realística em Saúde; Psicometria.

Vanessa de Almeida Ferreira Correa, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutora, Departamento de Enfermagem de Saúde Pública, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

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Published

2024-01-08

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How to Cite

1.
França Pereira J, Abreu da Silva RF, de Almeida Ferreira Correa V. Guiding instrument analysis: contributions to realistic simulation in healthcare. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2024Jan.8 [cited 2024Dec.4];16:e-11272. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11272

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Plum Analytics