Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v14.11755

Keywords:

Adolescente, Saúde do adolescente, Doenças sexualmente transmissíveis, Educação sexual, Educação em saúde

Abstract

Objective: to analyze the scientific evidence about educational practices to prevent sexually transmitted infections in adolescence. Method: realistic review carried out in the LILACS, BDENF, IBECS, ADOLEC, WOS, SCOPUS, MEDLINE and CINAHL databases in February 2022. Results: 17 studies were included, from which the theoretical precept emerged: dialogic and participatory practices regarding sexually transmitted infections, carried out in groups, in the school environment and on a long-term basis, favor adherence to participation in educational activities and are better received and evaluated by adolescents. Final considerations: the realist review achieved its purposes in determining what, how, for whom and under what circumstances a given intervention works in a social context. The applicability and effectiveness of the proposed theoretical precept need to be evaluated.

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Author Biographies

Lucas Vinícius de Lima, Universidade Estadual de Maringá

Enfermeiro. Mestrando em Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Universidade Estadual de Maringá, Maringá - Paraná - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9582-9641.

Gabriel Pavinati, Universidade Estadual de Maringá

Enfermeiro. Mestrando em Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Universidade Estadual de Maringá, Maringá - Paraná - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0289-8219.

Daniela Bulcão Santi, Universidade Estadual de Maringá

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Universidade Estadual de Maringá, Maringá - Paraná - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8687-9877.

Célia Maria Gomes Labegalini, Universidade Estadual do Paraná

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem. Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí – Paraná - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9469-4872.

Vanessa Denardi Antoniassi Baldissera, Universidade Estadual de Maringá

Enfermeira. Doutora em Ciências. Professora do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Universidade Estadual de Maringá, Maringá - Paraná - Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1680-9165.

Nelly Lopes de Moraes Gil, Universidade Estadual de Maringá

Enfermeira. Doutora em Doenças Tropicais. Professora do Departamento de Enfermagem. Universidade Estadual de Maringá, Maringá – Paraná - Brasil.

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Published

2022-11-16

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1.
Lima LV de, Pavinati G, Santi DB, Labegalini CMG, Baldissera VDA, Gil NL de M. Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2022Nov.16 [cited 2024Jul.22];14:e-11755. Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755

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