Teaching of Research Methodology in Nursing History: evaluation of educational strategy for undergraduation students

Authors

  • Luciana Barizon Luchesi Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Wellington Mendonça de Amorim Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO
  • Fernando Porto Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%25p

Keywords:

Enfermagem, História da Enfermagem, Ensino.

Abstract

The objective is to identify the impact of the use of a pedagogical strategy for teaching research methodology in the History of Nursing in a course designed for undergraduate students in Nursing. This is a descriptive, quantitative research, which had as source of data a self-administered questionnaire with closed and open questions and an essay prepared by nursing students at the end of the course about their perception of the importance of study History of Nursing during undergraduation course. Among the course participants 33.3% participated in the study. It was concluded that the course was successful in the evaluation of students, and it contributed for more mature professional, scientific and cultural development of the students, there was demonstration of internalization of concepts described in the scientific literature and also presented as impact the production of five micro research projects and consolidation of an interinstitutional laboratory of studies. Descriptors: Nursing, History of Nursing, Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Barizon Luchesi, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Professora Doutora do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo (EERP-USP). Líder do Laboratório de Estudos em História da Enfermagem (LAESHE), Membro do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem LAPHE-UNIRIO. www2.eerp.usp.br/laeshe, luchesi@eerp.usp.br.

Wellington Mendonça de Amorim, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO

Professor Adjunto do Departamento de Enfermagem de Saúde Pública, Coordenador do Programa de Pós Graduação em Enfermagem - Mestrado, da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO, Vice-Líder do Laboratório de Estudos em História da Enfermagem (LAESHE) e Membro do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem – LAPHE, amorimw@oi.com.br

Fernando Porto, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO

Pós-doutor em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da USP; Professor Adjunto da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto/UNIRIO; Membro do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem – LAPHE e do Laboratório de Estudos em História da Enfermagem (LAESHE), ramosporto@openlink.com.br

Published

2009-12-28

How to Cite

1.
Luchesi LB, de Amorim WM, Porto F. Teaching of Research Methodology in Nursing History: evaluation of educational strategy for undergraduation students. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 2009Dec.28 [cited 2024Dec.22];1(2). Available from: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/480

Issue

Section

Original article

Plum Analytics